Inchdix (Jon Heywood)

Dimpfelmoser (Matthias Heuermann) interjúja Julius 2002

(további kérdések Richard Lawther és Data (Tina Barrett))

Matthias: Egy kivételével (Return to Alexandria) minden pályád a Top50ben van. Csalódott lennél ha következő pályádnak pont nem sikerül?

Jon: Milyen következő pálya? ... LOL. Lehet... De tény hogy több mint elégedett vagyok hogy már eddig ilyen jó értékeléseim vannak (köszönet minden reviewernek akik élvezték pályáimat). Ami engem illet, amíg a review fair és a játékos rászánta az időt és erőfeszítést, a review megáll... függetlenül a pontoktól (bár van egy review Celtic Follyra, ami szerintem teljesen aberrált... tudod melyikre gondolok).

Matthias: Persze hogy tudom. Hol volt a Zsűri mikor legjobban kellett? De komolyan úgy gondolod hogy sokan (leszámítva reviewereket és pályaépítőket) tényleg olvassák a reviewkat?

Jon: Valószinüleg igazad van... de fogadok hogy ránéznek a pontokra és látva hogy az a konkrét pálya egy vagy két lehelettel a tiéd felett van, ez az első dolog amit az emberek észrevesznek. Habár, végülis nem igazán számít. A sorozattal így is játszanak és 99% élvezi... nekem megfelel!

Matthias: Ellenőrzöd pozicióidat a top 50ben minden hónap elején?

Jon: Alkalmanként szoktam ellenőrizni a top 50t de inkább a teljes listát nézem, amúgy értékeléseim elég statikusak. Azonban, a review lapra ránézek szinte minden nap.

Tina: Teljesen elmerültél a level editor jelenségben?

Jon: Lehet... mint mondtam, napi szinten ránézek a fórumra, de ugyanakkor, építettem egy adag szobát Serpentine Gorge szétosztott verziójára talán 2 hete és még be kell fejeznem textúrázni őket... szóval azt hiszem igen és nem erre a válasz!

Richard: Melyik a kedvenc pályád az eredeti TR játékokban?

Jon: Muszáj ennek abszolút végső válasznak lennie? Az első 3 játékban minden pálya fantasztikus. TR4 legtöbb pályája ugyanolyan jó és pár TRC pálya is belefér... ha igazán muszáj választanom akkor vagy 'Palace Midas', 'The Wreck of the Maria Doria' vagy 'Lud's Gate', Miért? ...annyi variáció van ezekben a pályákban... mindet rengeteg ideig tart végigvinni mégis sosem ereszt el... ezek 'muszáj végigvinni' pályák és ami még lényegesebb... olyan pályák ahol meg akarsz csinálni és nézni minden egyes dolgot.

Richard: Gondolod hogy a kamat arány beállítása kielégítő eszköz az inflációs nyomás kontrollálására egy nemzeten belüli vagy a globális gazdaságban?

Jon: Nagyon keveset tudok akár poltikáról vagy gazdaságról és szándékosan kerülöm még gondolni is ilyen dolgokra általában, de itt van... feltéve hogy az infláció általános okozója a kereslet bizonyos termék iránt meghaladja az ellátást belőle, mesterségesen beállítani a potenciális árát és elérhetőségét annak a terméknek legjobb esetben is csak ideiglenes elfedése a keresletnek. Amúgy, ahogy én személy szerint látom, az infláció arány a gazdaságban nagyon félrevezető... túl széles a definíciója... például, az infláció arány a UKben valószinüleg 2% alatt van, a kormány számai alapján... Remélnéd hogy a megélhetés ára ezzel arányban van... sajnos, én komolyan kétlem. Míg a technológia valószinüleg olcsóbb mint valaha volt, a lakhatás ára több mint megduplázódott az utóbbi 5 évben. Namost figyelembe véve a tényt hogy a legtöbb fizetés annyit vagy kicsit többet nőtt mint az infláció aránya ugyanez 5 év periódus alatt, a UK legalábbis olyan helyzetben van ahol sok ember egyszerüen nem engedheti meg a megfelelő lakást. A növekvő kamat arány hatásosan még jobban megnehezítené és ezért csökkenne a kereslet... vagy nem? Nem igazán, az embereknek akkor is kell egy hely ahol laknak! Ami igazán lejön belőle, az én fejemben, hogy az infláció csinált és manipulált és biztosan nem reflektál a gazdaság valódi állapotára. Ebből az következik hogy a kamat arányok is... ezek csak kompenzálják az inkompetencia és megtévesztés egy nagyon kusza hálóját. Ezek ideiglenes orvosságok amiknek van egy alattomos mellékhatása hogy elvesz a legszegényebbtől a leggazdagabb előnyére. Röviden: NEM... mesterséges beállítások elégtelenek és értelmetlenek hosszú távon.

Matthias: Mennyi bérlést fizetsz?

Jon: Igazából nem bérlem az otthonom... jelenleg a hitelt törlesztem, ami durván £465 egy hónapban... bár ez a szám változó és az első dolog amire hatással van bármi változás a kamat arányban. Egy Hornchurch nevű helyen élek ami úgy 15 mérföld észak-keletre London központjától (mármint London kevésbé drága oldala!). Otthonom Hornchurch határán van és tulajdonképpen sokkal közelebb a nagyon forgalmas, szórakoztatás-orientált, Romford városhoz. Ez lényegében azt jelenti hogy nagyon közel vagyok minden szórakozáshoz amire vágyhatok de ugyanakkor, épp elég messze hogy elkerüljem a kontaktust Romford éjjeli életének csúnyább oldalával...

Matthias: Van olyan aki művészileg túlélte a starságot?

Jon: Nemtom, kérdezz egy start... LOL. Komolyan... azt hiszem kell bizonyos mentalitás starságot elérni. Ha nem vagy képes lecsupaszítani a lelked a nyilánosság előtt (bármilyen mediában) valószinütlen hogy star lesz belőled. Eszenciálisan azt hiszem mindenki feladja egyenességét egy ponton és a "starok" többsége még valószinübb hogy megteszi... megcsinálja a szinésznő a pucér jelenetet és begyűjt $1m't, a rock banda megengedi a kiadó cégének hogy törölje a 'fuck' szót a dalukból hogy többször leadják... általában igen. Azok akik aktívan törekszenek hogy star legyen belőlük megteszik ezeket a kompromisszumokat... vannak akik nem saját szándékukból érték el a hírnevet és vagy elpusztította őket (Kurt Cobain jut eszembe) vagy túlélték sértetlenül... bár az az igazság kétlem hogy meg tudnék nevezni egy ilyet!

Matthias: Minden pályád afféle tradicionális TR játékok és nyilvánvalóan tudod miben vagy jó. Amint befejezted a Hidden Garden sorozatot (Hidden Garden, Emerald Lakes, Firewalk, Obsidian Heights & Serpentine Gorge), el tudnád képzelni hogy kijössz valami durván különbözővel Lara Világán belül?

Jon: Nem... csak minden pályákat csinálok ami 'igaz' TR. Nincs szándékom hogy valaha valami TR világán kívülit csináljak. Nem akarom 'elkorcsosítani' Larát vagy Tombraiding'et valami olyasmivé ami már nem az. Van helye a növekedésnek és új ötleteknek de soha nem akarom módosítani a műfajt.

Matthias: Meglehetősen kimagasló pályáid atmoszférája (ahogy a textúrák és megvilágítás is); mi a trükkje hogy ennyire..., nos, reális?

Jon: Ha igazából azt kérdezed hogyan építem a pályáimat... itt van... Nem mintha újat mondanék... Egyszerüen odafigyelni a részletekre... szinte soha nem használom az editor időt spóroló feature'eit... egyesével állítok be minden padló, plafon és fal szektort... nagyon ritkán építek szobát ami több mint 12 click magas mert a vertikális síkban összekötni szobákat textúra problémákat okoz (összenyomott vagy húzott textúrák borzasztóan néznek ki!). Sok fél vagy negyed textúrát használok és forgatom vagy tükrözöm őket (hogy elkerüljem a 'tapéta' effektust)... Mikor bevilágítom a szobáimat, mindig viszonylag alacsony ambienttel kezdek, aztán ami legfontosabb, hozzáadom a 'napot'... egy nagyon hasznos objektum és nagyon kevéssé használt úgy sejtem... hozzáadni Fényt és árnyékot elég magától értetődő ezután, mint ahogy beállítani a szineket a statikusoknak... a hang egy más téma, itt szeretnék többet tenni de az szügségtelenül nagy letöltéseket jelenthetne... ez olyasmi ami elriaszthat potenciális játékosokat... meglátjuk... Csak egy megjegyzés ide: személy szerint úgy gondolom hogy 'atmoszféra' valószinüleg az egyetlen legfontosabb aspektusa egy TR pályának, különösen az én pályáimon... van talán 200 vagy több szoba a Hidden Garden pályák mindegyikén de a játékosnak át kell mennie azokon a szobákon többször is minden alkalommal. Ha egy terület nem tetszetős a játékosnak, hamar beleunnak és legvalószinübb hogy tovább mennek valami másra.

Matthias: Összes barátod tudja mennyi időt töltesz szerki pályák készítésével?

Jon: NEM... az építés meglehetősen magányos dolog... van néhány közeli barát aki tudja hogy csinálok pályákat, egyikük sem (talán egyet kivéve) még csak nem is tudja hogy ez a sub-kultúra létezik, nemhogy én mennyire vagyok benne... nem mintha szégyelném elmondani nekik, de nem vagyok olyan aki a saját mellét veri...

Matthias: Feleséged játszott összes pályáddal és ha nem, kicsit durcás vagy emiatt (hiszen te valószinüleg megnézted az ő összes képét)?

Jon: Sajnos, feleségemnek (Valerie) fogalma sincs a joypad melyik végét kell fogni, nemhogy végrehajtani Lara komplikáltabb mozdulatait... őt egyszerüen nem érdeklik a játékok... azt hiszem gyerekeknek valónak tartja őket... LOL. Bár megmutatok neki szinte mindent amit építek és ő elég támogató (vicces dolog, úgy gondolta Obsidian Heights nem realisztikus és hogy az a 'kék cucc' elég ijesztő!)... De ez OK. Teljesen elfogadom hogy őt soha sem fogja teljesen érdekelni a gaming vagy hogy én mit tudok az editorral (hacsak nem csinálok vele kariert... na persze!!!)... minthogy engem sem tud teljesen megfogni az őt érdeklő művészet vagy Egyiptom (vagy akármi... LOL).

Matthias: A siteon amit sok postodba linkelsz ezt a kijelentést találtam: 'Művésznek lenni, olyan mint új horizontokat felderíteni és találkozni mindenféle emberrel és kultúrával'. Gondolod hogy a művész privilégiuma új horizontokat felderíteni és találkozni mindenféle emberrel és kultúrával; vagy esetleg egyetértesz Joseph Beuys'val, aki azt mondta: Mindenki művész?

Jon: Hmmmm... Nem szügségesen értek egyet azzal hogy mindenki művész... amit én mondanák az hogy mindenkinek van egy egyéni tehetsége még ha az a 'tehetség' ahhoz is van hogy totálisan tehetségtelen legyen... LOL. Azonban azt hiszem mindenkinek van valamije amit ajánlhat a világnak, ha megvan rá a lehetősége......Ami új horizontok felderítését etc etc illeti... Ez a 'művész' privilégiuma? SZART, DEHOGY! Ez a KÖTELESSÉGE minden emberi lénynek... az elme és szív csodálatos dolgok... a stagnálástól elhalnak.

Matthias: Jó régen egy post tőled rávett hogy felfedjem a storyt nicknevem mögött. Mi a te storyd?

Jon: Miért használom Inchdixt mint 'azonosító'? ... az élet szomorú ténye... LOL. Igazából akkor kezdődött mikor regisztrálni akartam a régi Eidos fórumra, 'Heyman't akartam nicknek... foglalt volt... szóval megpróbáltam újra és egyszerüen begépeltem valami stupidot tiszta fásultságból... a többit kitalálhatod... úgy döntöttem ennél maradok, végülis inkább komikus mint sértő és további bonusként gyakorlatilag bárhol használhatom ahova regisztrálok... végülis, ki más akarná használni az Inchdix nicknevet... LOL.

Tina: Ha Lara Croft nem létezett volna a game világban, mit gondolsz mit csinálnál most?

Jon: Talán más játékokkal játszanék... vettem PS2t tavaly és még egyetlen játékkal nem játszottam rajta! Hmmm... talán nem... mi lett volna ha Sony nem intéz egy 'exclusive' üzletet Eidosal a TR játékokat illetően... megtörténhet hogy most esetleg 'Sonic the Hedgehog 9'al játszanék dreamcasten! Bár valószinüleg megjelennék mindazokon az 'otthon fejlesztés' tipusú dolgokon amin tavaly is kellett volna... LOL.

Fordította: Akci