Will Gell

Dimpfelmoser (Matthias Heuermann) interjúja Január 2003

Matthias: Miért nem építettél soha pályát a City Wadra alapozva?

Will: Mert nem tetszik! Temple of Sobek után szándékom volt csinálni egy 'City' pályát. Azonban, sok bajom volt 'Sobek'kel upgrade miatt GeForce2 video kártyára. Egyáltalán nem tetszett neki az editor. Egyszerre csak egy szobában láthattam a textúrákat ami igazán szenvedéssé tette a pálya készítést. Részben ezért volt néhány textúra és megvilágítás gyengeség utolsó két pályámon. Megpróbáltam elkezdeni egy 'City' pályát miután befejeztem 'Sobek'et de mint mondom csak szimplán nem tetszenek a textúrák a wadban. Ilyen pályán a textúrák elhelyezését olyan nagyon gondosan kell csinálni. Földalatt megúszhatod hogy nagyon hirtelen feldobálod a textúrákat de készíteni egy épületet etc az egyes textúrák helyét gondosan meg kell tervezni. Sok munka! Nem tetszett a City of the Dead etc TRLRben sem! Továbbá azt hiszem talán kicsit kilógna a sorozatomból azt hiszem. Mindig a TR1ra néztem inspirációért. Az a létező kedvenc játékom. Sokkal inkább preferálom hogy Lara felderítsen egy mély, sötét, régen elfeledett sírboltot minthogy utcákon kóvályog valahol. Nem tetszenek a túlkomplikált nem lineáris pályák. Mindig olyan fajta pályákat készítek amit én szeretek játszani. TR1 brilliáns volt. Alkalmanként a készítőknek nem állt szándékában hogy replikáljanak bármi távolról realisztikusat. Teljesen kihasználták a játék sajátságait és igazán a platform gyökerei köré építették a játékot. Vedd St Francis's Follyt példának. Mi a fene volt az? De haver micsoda szórakozás!! Az egyetlen pályák amik lehúzták a játékot a Natla's Mines pályák voltak de még azok is OK. Az én Caves of Amun'omban, nem helyeztem el semmilyen ellenfelet kivéve pont a végén mint egy pici meglepetést. Mindig jobban élveztem a TRt amint körbementem és leöltem minden ellenséget. Aztán volt időm békében felderíteni és megoldani a rejtvényeket. Egy egész pályát akartam ami ilyen. Csak ugrálás, rejtvény megoldás és felderítés. Tudom hogy néhány ember igazán élvezi az utcai pályákat vagy pályákat modern épületekben de engem azok nem nagyon érdekelnek. Nagyon is tradicionális tomb raider vagyok. Aggyá egy sötét ijesztő sírboltot, néhány bezárt kaput, némi vizet és kisérteties sötét járatokat és boldog raider vagyok!

Matthias: Igen, és néha azt kivánom a kúszás funkciót soha ne találták volna fel. Ha lehetne egy új featureöd a LEal, mi lenne az?

Will: Csak a lehetőség hogy könnyedén használhassak minden wadot mind az öt TR játékból. Túl megszorító. Azt hiszem sokkoló volt hogy Core még az összes TRLR wadot sem adta ki. Ez azokra a nagyszerü srácokra marad akik kifejlesztették a külső software'eket mint TRWest etc. Annyival tartozik nekik minden építő. És valami ami talán megkönnyítené külső területek készítését a horizont probléma eliminálásával. Azt utálom!!... Igazán, igazán utálom!! 8^{

Matthias: Te magad játszottál szerki pályákkal?

Will: Be kell vallanom nem sokkal és bizonyosan nem mostanában. Csináltam némi beta tesztelést néhány embernek még régebben. Már nem emlékszem rájuk... (borzasztó a memóriám... lol). De jók voltak sokkal több konstrukciós mukával a szobákhoz mint amit én valaha csinálok.. Hogy őszinte legyek már nem játszok TR'el és pályákat csinálni elég. Annyiszor kell játszanom és újra játszanom kell a sajátjaimat hogy teszteljem őket hogy az utolsó dolog amit igazán csinálni akarok még TR'el játszani a közbeeső időben. Sok más játék van és vannak más hobbiaim. Egyszerüen nincs időm teljes munkaidővel, feleséggel, fiammal etc... bárcsak lenne...

Matthias: Mi a teljes idős munkád?

Will: A Föld Regisztrálóban dolgozok. Lényegében meghatározom az emberek területeinek kiterjedését ami megjelenik a terveken és Föld Tanusítványaikon. Nagyon, nagyon unalmas... És már nyolc éve csinálom!!!

Matthias: Ambíciók hogy nézz más karier lehetőségeket?

Will: Nem. Kicsit túl sok eltelt már a napból. Az állásom fizetése OK és nagyon biztos. Ez olyasami amiért hálásnak lehet lenni manapság. Továbbá jó nyugdíj jön vele etc. Bolond lennék mindezt eldobni hogy megkockáztassak valami mást. Különösen hogy a picit fel kell nevelni. A munkám kicsit furcsa és nem igazán kvalifikál bármi másra szóval ha állást váltanék újra az aljáról kezdeném. Azt igazán nem akarom csinálni! Bárcsak a mostaninál jobban lettek volna IT lehetőségek mikor fiatalabb voltam. Szerettem volna IT technikus lenni. Szeretek computereket összerakni és javítani.

Matthias: Emlékszem egy nagyon határozott kijelentésedre a websiteodon hogy abbahagyod a pálya építést. Olyan elhatározott döntésnek látszott. Mi fordította meg?

Will: Miután megcsináltam Lost City of Menouthis't, igazán úgy éreztem hogy elegem volt. Ahogy bármelyik pálya építő megmondhatja ezeket a dolgokat összerakni sok munkába kerül ha egy félig rendes pályát akarsz. Úgy éreztem kifutottam az ötletekből és az egész dolgot kezdtem kicsit stresszesnek találni. Álmomban kis kockákra clickelgettem!!! Elkezdtem 'Temple of Sobek'et de abbahagytam úgy három hétre. Aztán vissza mentem hozzá miután csináltam egy nagy upgrade'et a computeremnek. Aztán felfedeztem a video kártya problémát amit korábban említettem. Elszánt voltam hogy befejezem a sorozatot és tovább meneteltem de nem élveztem 'Temple of Sobek' vagy Return to The Trench készítését. Azt hiszem ez látszik azokon a pályákon. Mindkettő elkapkodott lett. És mikor már nem élvezel valamit ideje abbahagyni szerintem. Kár mert akartam csinálni nem Egyiptomi pályát de elhatároztam magam. Nincs több... Aztán nemrég Phil Lambeth megkért hogy csináljak leirást Return to The Trench'hez, amit soha nem fejeztem be. Beleegyeztem de újra kellett játszanom és betölteni az editort is hogy újra lássam mi micsoda. Felfedeztem hogy a video kártya probléma az editorral eltünt az új GeFroce4 Ti 4200 128MB kártyámmal. Tulajdonképpen az editor gyorsabban és jobban működött mint valaha azelőtt XP alatt és erős géppel. Hamar azon találtam magam hogy játszadozok néhány új szobával és gondolkozok... 'Hey ez megint szórakoztató...!' Még ha totálisan el is felejtettem hogy használjam a dolgot...

Matthias: Mit gondoltál Mulf Lost City of Menouthis reviewjáról?

Will: LOL... mindenkinek joga van a véleményéhez. Igazán nem bánom. Egyáltalán nem veszem komolyan. De azt hiszem kicsit unfair volt és túlságosan kritikus. De legalább Mulf vette a fáradságot hogy írjon valamit. Nem úgy mint Tombaholic reviewja Return to The Trenchre. Az idegesített... Minden pálya építő megérdemel bizonyos mennyiségű tiszteletet véleményem szerint. Sok időt és erőfeszítést teszünk ezekbe a dolgokba. Reviewk amik csak leléptetik a pályát mint semmi különöst láthatóan mutatják az elismerés hiányát hogy az építőnek min kellett keresztül menni...

Matthias: A legtöbb fórum tag a 'lefeküdni't listázta mint fő újévi fogadalmát. De computer játékokkal játszani nem igazán növeli az esélyed kivánatos és érdekes partnert találni. Van valami tipped erre vonatkozóan?

Will: Már közel 14 éve házas vagyok szóval ezek a dolgok már a múlté... lol Mikor teenager voltam igazán csak geek'ek és nerd'ök voltak akik játékokkal játszottak... lol. Szóval sokkal nehezebb volt elbűvölni a lányokat akkor, nekem elhiheted. A gaming manapság cool'nak tekintett nem számít a korod szóval nem látom hátránynak. És amúgy is ha valaki azt gondolja hogy mert oda vagy a játékokért nem éred meg akkor ő sem. Ha tudsz egy kicsit a PC'kről az pozitív bonus manapság. Emlékszem lenéztek mikor fiatal voltam mert a Spectrumommal játszottam. De most ugyanazok az emberek kérik a segítségemet a computerükkel. A geek'ek örökölték a földet... Szóval ne kopogd le. Mi nyűgözne le jobban egy lányt ha gondja van a PCjével és te ádsz tudsz menni megcsinálni? Ha ez nem akkor az öreg virágok és csokoládé sose rossz... 8^) Sokkal több gamer és PChez értő ember van manapság. Már nem érzem magam úgy mint egy Vénuszi. Szerintem ez az egyik legjobb dolog TRben hogy olyan sok a nő játékos. Fiatal és öreg egyaránt. Mikor kiadok egy pályát mindig elámulok az emberek változatosságán világszerte akik emaileztek nekem segítségért. 11 éves kölyköktől egy 80 éves nőig. Brilliáns.

Matthias: Ez Douglas Coupland könyvére a 'Mikroserfs're emlékeztet, ahol kijelenti ez az első alkalom a történelemben ahol nerd'ök nagyon tekintélyes poziciókat töltenek be mindenhol. De nem igazán arra akartam utalni hogy computer játékokkal játszani nem cool, csak annyi hogy lényegében magányos tevékenység és így nem kerülsz kapcsolatba más emberrel. Nem értesz egyet?

Will: Nos igen. De azt hiszem ha minden mást kizárva játszol játékokkal akkor komoly problémád van. Ezt remek beszélgetés témának találom mikor más gamerekkel találkozol akár fiúkkal akár lányokkal. Órákig tudok beszélni játékokról és tapasztalatom alapján más gamerek szintén. Plusz számításba kell venned az online kapcsolatot. Szerintem az kapcsolatnak számít és így sok emberrel kerülsz kapcsolatba. Sok havert szereztem az évek alatt.

Matthias: Találkoztál bármelyikükkel a való életben?

Will: Nem. Mind tengerentúlról valók. Ha bármelyikük Skóciába jön szeretnék találkozni vele. Hát... talán nem minddel... lol.

Matthias: Jelenleg dolgozol pályán?

Will: Ja! Eddig 80 szoba. Még nincs neki neve de nem Egyiptomi szerki pálya. Elsődlegesen a Gallows Tree textúrákat használtam TRCből ami tudom van akinek nem tetszik. De nekem igen. Ezzel tudok csinálni egy kisérteties pályát némi Kelta témával ami remek. Hozzáadtam néhány textúrát más szettekből és néhány másikat módosítottam. Fogtam a Catacomb wadot és hozzáadtam mindenféle cuccot. Tervezem megcsinálni a saját játék zenémet is ehhez, ami olyasmi amit a kezdetektől akartam mikor az editor kijött. Szóval ez lesz eddigi legambíciózusabb pályám. Most néhány barlang és hasonlók készítésének közepén vagyok ami nem olyan szórakoztató. Nehéz megfelelően textúrázni és megvilágítani. Nehéz nem ismételni rejtvény ötleteket amiket korábban csináltam. De rengeteg időre futás lesz mint mindig... 8^).

Matthias: Hurrá! Gondolod hogy a level editor változatosabb lett mióta utoljára építettél pályát; vannak új lehetőségek vagy lényegében ugyanaz?

Will: Nagyjából ugyanaz azt mondanám tényleg. Még mindig állandó frusztráció forrás... lol.

Matthias: Szóval, gondolod hogy folytatod a pálya építést miután befejezted jelenlegi projected?

Will: Ah namost ez trükkös kérdés. Attól fűgg mi történik a TR közösségben Angel of Darkness megjelenése után. A TR rajongók fogják még akarni a régi stílusú játékot? Remélem. Nagyon elavultnak néz ki most a játék de még van neki bizonyos vonzereje. Soha nem fogok még egy sorozatot csinálni. De ha a játékosok még akarnak rajongói pályákat akkor esetleg építek még egyet. Nem mondanám hogy soha nem fogok még egyet csinálni. Mondtam már ilyet korábban és mégis itt vagyok építek... De nem is igérhetek még egyet. Ha jön egy ötlet és van szándék hogy csináljak még egyet akkor megcsinálom amíg vannak emberek akik hajlandók játszani vele. Hiányzott az építés most tavaly és a TR közösség. Jó újra itt lenni. Reméljük hogy Core kiad egy új editort röviddel AoD után és akkor a szórakozás igazán folytatódhat.

Matthias: Minden pályád szereplése OK volt; van ambíciód bekerülni a Top 50be jelenlegi projecteddel?

Will: Nem. Egyetlen ambícióm egy pályára hogy az emberek játszanak vele és élvezzék. Utálnék arra gondolni hogy azért építek pályát hogy jobbat csináljak más építőknél vagy hogy valami versenyben veszek részt. Megvolt a dicsőségem pillanata mikor az editor először kijött. The Trench az egyik elsőnek megjelent rajongói pálya volt és hiszed vagy nem egy ideig tartotta a number 1 helyet! ... lol. Csak azt mutatja mennyit fejlődött az építés...

Matthias: Úgy látszik mintha nem lenne mód megállítani Americát hogy háborút kezdjen a közép keleten. Gondolod hogy Europának támogatnia kellene Americát amint bejelentette a háborút Iraq'al?

Will: Hmmm... Próbálok nem nagyon törődni ezekkel a dolgokkal. A végén egyikünk sem tud mindenről ami történik. Nem tetszik America kemény csávó taktikája de ugyanakkor a világban a terrorizmus kezd kicsit elszabadulni. Személy szerint igazából jobban aggódnék ha az Europai országok nem lennének benne. Az teljesen Americára hagyná ami nem helyes. Egyetlen államnak sem szabad hogy ilyen módon hatalma legyen a másik felett. Az egészet a UNnek kell jóváhagyni és támogatni. A háború szörnyű dolog de mindig voltak és realisztikusan valószinüleg mindig lesznek. Úgy látszik része az emberi természetnek. Nincs kifogásom Europai csapatok bevonása ellen. Végülis ez a munkájuk. Csak remélem hogy ha lesz háború Iraq'al az gyors és döntő lesz minimális áldozattal minden érintettnek. Az egész kicsit szomorú ezen napon és korban igazán.

Matthias: Voltam egyszer Skóciában és imádtam. Tulajdonképpen a második kedvenc helyem ahol laknék valószinüleg Glasgow lenne (Berlin az első).

Will: Glasgowban dolgozok. Úgy 17 mérföldre lakok nyugatra. Nagyszerü város. Bár eredetileg kelet Skóciai vagyok.

Matthias: Szóval, mit gondolsz arról a Haggis nevű Skót ételről? Azt tényleg megeszik emberek vagy ez csak olyasmi amivel elriasztják a túristákat?

Will: A haggis finom. Sokszor eszem. Egy tányér tört krumplival és fehér répával. Amit úgy hívunk... 'Haggis, Neeps and Tatties'. Leöntve barna szósszal. Fincsi! Szóval nem, nem olyasmi amivel elriasztjuk a túristákat... lol Tényleg megesszük. Megkaphatod darálva sült krumplival egy sültkrumpli árusnál is. Ideális egy erős ivászat után!... 8^) Túristáknak gyakran mondják hogy a Haggis igazából egy a Felföldön élő állat és elhiszik, elképesztő. De egyszerüen egy mix finomra felaprózott birka szív, máj és vesék mixelve zabkásával és gyengén fűszerezve. A tradicionális Haggis egy birka gyomorban van de a legtöbb csak plasztik zacskóban manapság. Gusztustalannak hangzik de nem az. Kaphatsz vegetáriánus Haggist is ami elég szép. De én a halott birka verziót preferálom... lol.

Matthias: Visszatérve röviden a poltika témára. Ha azt mondod: 'A végén egyikünk sem tud mindenről ami történik.' Ez nem arra utal hogy nincs jogod véleményt nyilvánítani ilyen témákban? És gondolod hogy kötelességünk tudni amennyit csak lehet hogy a Demokrácia működjön?

Will: Nem hinném. A kormányok soha nem mondják el a teljes igazságot sok dologról. Ez nem azt jelenti hogy nem lehet véleményed de megnehezíti hogy racionális kijelentéseket tegyél ha nem vagy birtokában a teljes tényeknek. És erősen gyanítom hogy sokkal több dolog történik a Közép Keleten annál amit a média és a Kormány elmond. Leginkább az olajról... nem hiszem hogy van bármi 'kötelességünk' hogy tudjunk amennyit lehet. Ez az egyéntől fűgg.

Matthias: Azt hiszem mivel Német vagyok ez kicsit érzékennyé tesz erre mert olyan sok 'Hey, mi nem tudtunk semmit azokról a Koncentrációs Táborokról' duma volt. Szóval nem gondolod néha hogy a Kormányok teszik a leg irracionálisabb kijelentéseket?

Will: Abszolút. Állandóan félrevezetik az embereket. Részben erről beszéltem. Úgy vélem Britain nagyon fásult poltikailag. Igazán nem törődünk eléggé. Britain nagyon öntelt és kicsit sznob. Mégis azt hiszem lemaradt és fennáll a veszélye hogy saját elkényelmesedettségének áldozata lesz. Szerintem Britain jobban tenné ha követne néhányat a Francia és Német ideálokból ahelyett hogy mindig America ölebe lenne. Nagyon is pro Europai vagyok.

Matthias: Végül, mivel nagy csodálója vagyok Irvine Welsh munkájának, aki Skót szlengben ír (kellett némi idő hogy ráérezzek) és mivel úgy gondolom a Skót akcentus a legsexybb szeretném ha kijönnél valami tipikus Skót mondásokkal.

Will: Ummm... OK...

Hawd yer wheesht - (Be quiet (Hallgass))

Ma dugs are barkin' - (My feet hurt (Fáj a lábam))

Gies a swatch 'o' yer - (Let me see your... (Had lássam a ...dat))

Gonnae stop chuckin they chuckies ya wee eejit? - (Please stop throwing stones you little idiot (Kérlek hagyd abba kövek dobálását te kis idióta)).

Matthias: Esetleg egy Skót viccet a vicckedvelőknek?

Will: Mindig azt mondják a Skótok nagyon fukarok ami egyáltalán nem igaz. De rengeteg vicc van róla. Itt a kedvencem...: Egy Angol, egy Austrál és egy Skót söröznek egy bárban, három légy repül be és leszállnak a sörökbe, mindbe egy. Az Angol ellöki a sörét és azt mondja 'Oh fúj' és rendel egy új italt. Az Aussie beledugja az ujját, kidobja a legyet a bárból és folytatja az ivást. A Skót a szárnyánal fogva kihúzza a legyet, a pohár felett tartja és azt mondja 'C'man, spit it oot, ya wee thief!! (Gyerünk, köpd ki te kis tolvaj!!)

Fordította: Akci