Tifa Nazah (Nathalie Bartyska)

Andzia9 interjúja Január 2011

Andzia9: Először is, mondj valamit magadról. Mi a neved, mennyi idős vagy, hol laksz és mit csinálsz?

Tifa Nazah: Valamit magamról? Hát, 1986ban születtem egy viharos éjjelen... hát nem biztos hogy viharos volt, de jobban hangzik. Anyám 'Natalia'nak akart nevezni ami azt jelenti Karácsony gyermek - hát erről majd mondok valamit egy későbbi kérdésnél. Apám és nagymamám (aki a legfontosabb szerepet játszotta számomra gyerekként) 'Juliana'nak akartak nevezni. A Lengyel katolikus egyházban az a tradició (vagy volt) hogy legyen egy második név mikor megkeresztelnek, szóval így lettem Natalia Juliana Bartyska. Családom Germany'be költözött épp mielőtt 3 éves lettem. Addigra a Németek sok Lengyel nevet megváltoztattak, szóval a nevem a Francia verzióra változott: 'Nathalie' - mivel mindig utáltam ezt a nevet, soha senki nem írta helyesen (legtöbben elfelejtették a 'h't vagy a 'e't), mindig kezdtem hogy legyenek beceneveim, szóval összes barátom azokkal szólított és én azonosultam minddel, szóval néha még mindig utálom ha emberek tiszteletet akarnak mutatni és az interneten a valódi nevemen szólítottak a nicknevem helyett. Kémiát tanulok és pillanatnyilag van egy félidős munkám gyerekeknek segítek a házi feladatukkal - de őszintén utálok a melómról beszélni, mert még nem vagyok biztos benne mit akarok dolgozni életemben...

Andzia9: Hogyan kezdődött kalandod Tomb Raider'el?

Tifa Nazah: Nos, mint legtöbb storym régen kezdődött, szóval azzal a storymmal kell kezdenem mielőtt Tomb Raiderhez jöttem. Ahogy Poland'ből Germany'be költöztünk pénz nélkül, szüleim sokat dolgoztak szóval nem volt sok időm hogy velük töltsem - de nagymamám a házunkban lakott, szóval sosem éreztem magam magányosnak vagy volt olyan érzésem hogy nincs senki aki segítene nekem. Hát de mégis, nem volt sok pénzünk és így jött hogy bátyámnak és nekem soha nem voltak azok a drága konzolok és szép gameboyok mint a többieknek körülöttem. Minden amink volt egy Nintendo (nem 64 az igazi régi fajta) - még miután az első computer kijött a piacra, soha nem képzeltem hogy egy játéknak lehet jobb grafikája mint a Nintendo grafika... Hát később kiköltöztünk egy nagy házba és volt kicsit több pénzünk, a Karácsony előtt mikor Tomb Raider 3 megjelent a piacon lett egy computerünk. Bátyám kölcsönkért néhány játékot a barátjától, egyik Quake volt és egy másik Tomb Raider 3. Mikor láttam a grafikát annyira le voltam nyűgözve - nem 16 pixel magas emberek... legalább 3 vagy 4 hétig nem jöttem rá hogy tudod átugrani a tüskéket a kezdő pályán TR3 jungle'ében - amíg valaki elmondta hogy a nő tud ugrani... rájöttem hogy 'Alt' mire jó... De miután elértem a földet nem tudtam semmit csinálni azon kívül hogy megszerzem a zöld kristályt találkozom egy majommal és meghalok a mocsárban. Szóval félretettem a játékot és elkezdtem játszani Final Fantasy 7el röviddel utána, amibe beleszerettem és soha nem jöttem ki belőle...

Andzia9: Van meg valamelyik eredeti Tomb Raider játék? Ha igen, melyik a kedvenced?

Tifa Nazah: Hát, miután félretettem TR3t (ami nem az enyém volt) nem játszottam amíg lett internet kapcsolatom és találtam valahol egy leirást. Megtanultam végre az összes mozgást amit Lara tud, de az utolsó pálya nagy kihívás volt megint - mindig meghaltam mikor Willard átváltozott a nagy pókká a végén - de egy iskolai barátom átjött és együtt kezdtünk játszani - ő futott körbe, én nyomtam a jó időben a lövés gombot etc... Mikor befejeztem TR 3t, tudtam TR 4 már kijött szóval megszereztem (valahogy, de nem mint sajátom, ez sem) - hát hogy őszinte legyek, utáltam - azért végig játszottam, de túlságosan tele volt homokkal és Egyiptommal, azért szerettem TR 3t mert a helyek mind különbözőek voltak. Közben megpróbáltam játszani TR 1t és 2t ami megjelent az egyik magazinban (azt hiszem gamestar volt de egyáltalán nem biztos). Soha be sem fejeztem egy TR 1 vagy 2 pályát, a grafika túlságosan elvette a kedvem minden alkalommal... Szóval szülinapomon apám hozta korán reggel iskola előtt TR 5t - benne a TRLE. Szóval ez volt az első eredeti TR játékom nem egy magazinból. Mikor AoD jött, megvettem az első napon ahogy elérhető volt és utáltam - igazán utáltam és még mindig - bár a grafika jó volt, tele volt buggal át lettem sugározva több mint 3 alkalommal a következő pályára anélkül hogy észrevettem hogy kihagytam valamit... Mikor először láttam Legend képeket tudtam megveszem azt a játékot a napon amikor megjelenik - ezekből a játékokból kezdtem igazán megszeretni Tomb Raidert - szóval megvan Legend, Anniversary és Underworld és számomra ezek a legjobb részek. Még jobban várom TRt Square Enix miatt (akik életem legjobb szerelmét produkálták, Final Fantasy) - mikor valaki elmondta azt hittem vicc volt és először nem tudtam elhinni... szóval ez 100% hogy a következő eredetim lesz...

Andzia9: Miért döntöttél úgy hogy készítesz Tomb Raider szerkiket?

Tifa Nazah: Mióta Final Fantasy 7el és Drakan'al játszottam arról álmodtam hogy képes legyek építeni saját játékokat - elkezdtem qbasics't tanulni (apám segített) mert úgy gondoltam ha megtanulom a progamozási nyelvet meg tudom csinálni a saját játékaimat - hát végül lett egy qbasics 'játék'om mutat szöveget amiből választhatsz és választásodtól fűggően különböző story véget kapsz (emlékeztet az ezévi Karácsonyi pályára tőlem, ugye?). Hát, mikor megkaptam TR 5 + TRLE ajándékot apámtól sokkolt hogy megadja a lehetőséget építeni valami 3Dt nem csak szöveg üzenetest... De nem tudtam elkezdeni semmi értelmeset miután installáltam - szóval mikor megvettem a TR 5 "leirás" könyvet, boldog voltam hogy hozzáadtak egy rövid Gyakorlatot hogyan kezdjük el a TRLEal - ennek a segítségével elkezdtem építeni első szobámat - a falak Final Fantasy képekkel és egy fiú arcával akibe szerelmes voltam akkor voltak textúrázva... Mivel nem voltak meg a revised wads Larám először nem látszott képesnek mászni... fél éven át próbáltam dolgokat, de hamar belefáradtam a benne levő eredeti wadokba, mert mind Egyiptomi volt és mint mondtam korábban utáltam az Egyiptomi pályákat - amíg újabb csoda keresztezte életemet - a régi iskolai barát (aki segített befejezni TR 3t) elmondta hogy van egy egész szerkesztett pályákkal foglalkozó fórum az interneten és még van olyan program is hogy 'Wadmerger' ahol megváltoztathatod az objektumokat a wadok között - szóval az építés sokkal érdekesebb lett, különösen miután megtudtam hogy még hozzá is adhatsz dolgokat más TR játékokból vagy saját cuccaidat!

Andzia9: Miből veszel inspirációt, ötleteket?

Tifa Nazah: Hát, a legtöbbjük az én (beteg) fejemből való, néha csak felbukkannak idebenn mint egy triggerelt vizesés... Néhányuk hasonló dolgokhoz amiket láttam és tetszett más játékokban mint 'Final Fantasy' (persze), Drakan, GTA... néhány ötletet barátok adnak. Megkérdezem őket minden évben hogy van-e valami jó ötletük egy pálya koncepcióra... de mivel szinte egyiküknek sincs semmi köze TRhez olyan dolgokat válaszolnak amiket lehetetlennek látszik megépíteni - hát úgy látszik ez az a pont amit mindig próbáltam - szerezni egy ötletet és akárhogy behozni a TRLE enginebe. Soha nem gondolom 'Oh, vannak tolható dolgok a TR4ban - mit tudok velük csinálni?' mindig azt gondolom: 'akarok egy igazi íjat' hogy tudom megcsinálni - kihívásokat állítok magamnak hogy lehetetlen dolgokat lehetségessé tegyek az editorral a legjobb inspirációm és motivációm! Xmas Race't a pasim inspirálta amúgy, akkor még soha nem játszott semmilyen játékkal PCn vagy konzolon - de szerette a footballt és kocsikat mint minden fiatal fiú tizenöt éves korban. Szóval, csináltam egy verseny játékot csak neki - de soha nem játszott vele mai napig. (LOL) Ice Palace't egy álmom inspirálta - ott kezdődött ahol az álmom véget ért - azt álmodtam hogy engem és néhány régi gyerekkori barátot megtámadtak tankok (nem realisztikus, tudom) - a fürdőszobában voltam és kiugrottam az ablakon át mikor egy tank bejött a nappalinkba áttörve a falon - kifutottam és az úton találkoztam néhány gyerekkori baráttal hogy felfedezzem hogy rájuk is vadásznak a tankok. Elfutottunk egy közeli erdőbe de nem tudtunk jól elszakadni a tankoktól, mikor javasoltam hogy egy jégből készült palotába kellene futnunk, a tankok nem követhetnek bele, mert a híd jégből készült és túl nehezek lennének - mikor elértük ezt a fenséges palotát felébredtem - de a kép a környezetről és a palotáról követett egész nap - szóval úgy döntöttem hogy ez lesz a következő területem új pályámra. Icecave'et főleg Drakan inspirálta - ezért akartam hogy legyen egy sárkány odabenn - ekkorra már kicsit jobb voltam saját objektumaim készítésében és animálásában - biztos voltam benne hogy amint megtaláltad a kristályt, az elvisz a lenti pályára (szóval újra láttad a dolgokat amiket láthattál a jégen át az első részben) - nem tudom hogy a fenébe találtam ki az ötletet hogy sellőt csinálok Larából akinek a neve Nuroe, de mivel kaptam engedélyt Po Yu'tól hogy használhatom az ő (soha sem realizálódott) hosszú animált haját (amiért mai napig hálás vagyok), biztos voltam benne hogy be kell fejeznem a sellő ötletemet. Ez volt amúgy az első alkalom hogy a pasimat elkezdte kicsit érdekelni amit csinálok minden év November/Decemberben és rákényszerítettem hogy adja a hangját a sárkánynak. FF 7 Snowboard Minigame'et persze Final Fantasy 7 inspirálta - csak kevés időm volt építeni egy pályát, szóval úgy döntöttem csak egy kis minigame'et csinálok. Gondolkoztam az igazi snowboard minigame'en Final Fantasy 7ben amit annyira szerettem. Egy havas területen játszódik, tökéletesnek látszott és a tökéletes ok volt (nem mintha kellett volna) hogy újra játszam Final Fantasy 7t a 11edik alkalommal... A Night Before Christmas még Xmas Race előtt épült és még akkor le is lett tesztelve. De soha nem talált ki a pcmről - véletlenül volt hogy megtaláltam a PCmen évekkel később. De már nem voltak meg hozzá a wadok, szóval nem tudtam megváltoztatni a néhány hibát amiről tudtam - de másrészről úgy gondoltam egyáltalán nem épült rosszul - rákényszerítettem egy barátomat (aki teszteli a játékaimat mióta elkezdtem építeni) hogy csináljon 2 nap hang felvételt hozzá - mindketten olyan keményen dolgoztunk akkor... semmit nem tudtam megváltoztatni benne, mert csak a .tr4 adat volt meg - de rákényszerítettem magam hogy építsek egy intro't és outro't neki, hogy becsomagoljam mint egy ajándékot egy kari storyba (papír)... 7 Missing Gifts csak úgy eszembe jutott, biztos voltam benne hogy ebben az évben megmutatom bárkinek hogy tudok építeni egy jó és normális TR pályát az összes mágikus, nem-odaillő engine stílus és fantasy cucc nélkül - világossá akartam tenni hogy nem azért építek fantasyt mert túl nehéznek találom hogy egy tradicionális pályát építsek. Különösen a számomra túl negatívan adott pontok A Night Before Christmas're után, meg akartam mutatni az embereknek, hogy sokkal jobbat is tudok. Nem tudom, mégse lett teljesen 'normális', de a fantasy cucc a minimumra redukálódott amit még el tudok viselni. Winter Choice't az az ötlet inspirálta amit FF X-2 hozott 3 különböző végével - emlékeztem egy könyvre amit olvastam mikor kicsi voltam - úgy hívták játék könyv - olvasol egy oldalt, aztán el kell döntened valamit és annak megfelelően kell olvasnod 1ső vagy 2dik oldalt etc... Szóval újra olvasod a könyvet de egy másik storyt kapsz minden alkalommal... akartam csinálni egy játékot ami nem lineáris, de több vége lenne, a döntésedtől fűggően - az első szoba ötletek (fa almával vagy szarvasgomba az állatoknak gyorsan a fejemben lett, mint a sakk játék is. De aztán úgy látszott nem tudom folytatni mikor egy barátom adott néhány új ötletet (egy sas repüljön el, amit megváltoztattam griffre, a pillangók a káposztán) szóval az építés folytatódott és jött az ötlet, miért ne találkozzon Lara néhány személlyel az igazi TR játékokból. Minden út be volt fejezve, de az utolsó szobára csak az az ötletem volt hogy átvágni a hal hálót - a másik megoldás nem akart eszembe jutni - ekkor pasim elkezdett érdeklődni és a vállam felett nézni miféle pályát építek - végül ő adta az ötletet hogy tegyek oda egy unicorn't - és a pálya kész volt.

Andzia9: Another Homeról. Miért döntöttél úgy hogy részt veszel ebben a produkcióban? Néhány szobával járultál hozzá vagy csak objektumokkal? Mindenki a saját ötleteit használta vagy mind együtt döntöttetek egy közös megközelítésre?

Tifa Nazah: Szeretek csapat pályákban építeni, élveztem mindkétszer, Another Home és Curse of Winter mert érdekes látni az embereknek miféle ötleteik vannak és könnyű és gyors segítséget kapsz valaminek az építésével... Another Home koncepciója egyszerü volt - úgy döntöttünk akarunk építeni egy alternative Otthont Larának, ez volt a fő téma, ezentúl mindenkinek meg volt engedve hogy építsen bármit (szobák, objektumok etc) amit akar - én Lara Hálószobáját csináltam és néhány objektumot mint a torony az teraszon kívűl...

Andzia9: Van kedvenc pillanatod szerkijeidről?

Tifa Nazah: Hát, csak egy pillanat? Azt hiszem van egy vagy több minden pályán. De szeretem az intro't a sárkánnyal Icecave'en és a vége szekvenciát Icecave'ről, amit a legérzelmesebb jelenetnek találok pályáimról.

Andzia9: Mi okozta neked a legnagyobb problémát az építésben?

Tifa Nazah: Az ötletem beletenni lehetetlen nem tipikus TR dolgokat a TRLE enginebe - volt több pillanat mikor fel akartam adni egy pálya építését - de mindig megtaláltam a megoldást egy másik napon - vagy kaptam segítséget más haladó építőktől.

Andzia9: Voltál valaha nem elégedett valami eredménnyel a játékaidban?

Tifa Nazah: Minden évben - mindig elkezdek építeni valamit, és fenséges érzés - szeretek minden dolgot amit építek mikor először játszok velük - de ahogy tesztelek szinte minden szobát 20 vagy több alkalommal (szinte bármikor ha hozzáadok egy új textúrát, objektumot vagy triggert) végül rá se tudok nézni a szobákra többé - a korábban lélegzetelállító dolgok kezdenek idegesíteni - kezdem utálni az egész pályát - de mikor jó reviewkat kapok és akkor is mikor újra játszom őket néhány év múlva, tudom hogy megérte megépíteni és kezdem szeretni őket újra...

Andzia9: Miért csak Karácsonyi pályákat építesz? Soha nem gondolsz rá hogy valami mást csinálj?

Tifa Nazah: Hát, talán a valódi nevem miatt 'Natalia' ami 'Karácsony Gyermek'et jelent, habár Augustusban születtem? Őszintén, azt hiszem azért építek csak téli pályákat mert a) szerettem és még mindig szeretem Drakan havas részeit - hamar elkezdtem szeretni minden mágikus havas területet - ahogy a valódi életben élvezem a kis szikrákat amit a friss hó csinál egy napos napon mikor sétálsz - szeretem a csillogó havat és egész nap tudnám nézni... és b) utáltam és utálom az Egyiptomi pályákat TRben és mindenhol - utálom ezt a nem szikrázó forró homokot - úgy látszik a hó az ellentéte - szikrázó és hideg... nem tudom, azelőtt terveztem sokszor hogy nem építek pályát Karácsonyra, de mivel nagyon lassú építő vagyok, mindig kell a teljes egy év hogy kihozzak egy új pályát, soha nincs közben idő egy nem Karácsonyias projectre... És imádtam az ötletet hogy nem vagyok rákényszerítve ellenfelek és csapdák elhelyezésére - utálom elhelyezni és játszani őket... annyira hozzászoktam hogy csak Karácsonyi pályákat realizálok és olyan személy vagyok aki utál változtatni dolgokon amik jól működnek valahogy...

Andzia9: Elolvasol minden véleményt a munkádról? A negatív vélemények elbátortalanítanak vagy motiválnak?

Tifa Nazah: Olvasok minden reviewt Angolul és Németül - továbbá gyakran googleizok és használom a Google fordítót hogy lássam a világ többi része mit gondol a pályáimról... De néha olyan furi fordítások jönnek ki hogy hangosan fel kell nevetnem... Negatív vélemények elbátortalanítanak, mikor úgy gondolom hogy nem realisztikusak vagy fair'en adottak és nincs jó ok adva rá - személyes okok mint 'nem szeretem a téli pályákat általában' nem segítenek vagy használnak nekem, az egyetlen dolog ami eszembe jut akkor 'egyáltalán miért játszol akkor a pályával - én utálom az Egyiptomi pályákat, szóval nem játszok velük...' - de a megokolt negatív vélemény sokat segít fejlődni a következő alkalomra (vagy legalábbis próbálok fejlődni^^). Sokat tudok tanulni sok reviewból és néha tudnak motiválni miután a 'megbántottság érzés' elmúlt, mint a rossz pontok A Night Before Christmas're tették...

Andzia9: Van olyan szerki készítő akire felnézel? (úgy értem a munkájára)

Tifa Nazah: Rengeteg van - első példaképem ha jól emlékszem Tomo volt. Arról volt ismert hogy elképesztő 'új fajta dolgokat' csinált pályáiban. Mikor problémám volt A Night Berfore Christmas építésével a quad bikeal, úgy látszott senki sem akar segíteni nekem, mikor írtam személyesen Tomo'nak ő volt olyan kedves hogy segített és részletesen elmagyarázta hogyan működik a WadMerger animáció editora és a mesh fa - miatta voltam képes megjavítani a quadbikeomat és kezdtem megérteni hogyan működik a WadMerger animáció editora. Soha nem felejtem el a fontos szerepet amit segítsége játszott számomra hogy elkezdjek építeni objektumokat és pályákat. Azt hiszem a következő személy akire felnéztem Codo volt miután játszottam The Flying Temple pályájával - még soha nem láttam valami ennyire nem tipikus TR szerűt és mostanáig imádom ezt a pályát és az ötletét... felnézek Agnesre és imádom az összes pályáját, ugyanez vonatkozik Eva'ra és pályáira. És persze Miss Kroft egy imádnivaló személy, nem csak pályái miatt, de mert készít és megoszt velünk sok csodálatos objektumot... Pillanatnyilag felnézek Bojrkraiderre és mindig super meglepő pályáira...

Andzia9: Van kapcsolatod különböző készítőkkel? Találkoztál sikeresen valakivel személyesen?

Tifa Nazah: Igen, találkoztam néhánnyal a Tomb Raider Találkozókon Hamburgban, biztos kifelejtek valakit, de az emberek akikre emlékszem: Codo, Horus, Buck, Karlo002, Tinka, Ruediger, MichaelP, Titak, Gerty, ... Oh, és egyszer meghívtam Buck'ot hogy maradjon a házamban, mert keresett egy hotelt Hamburgban...

Andzia9: Van kedvenc szerkid más készítőktől?

Tifa Nazah: Hát, a készítőket akikre felnézek megneveztem két kérdéssel ezelőtt, minden szerkijük a kedvenceim...

Andzia9: Családod és barátaid játszottak valaha szerkijeiddel?

Tifa Nazah: A családom soha nem játszik egyikkel sem, de egyikük sem játszik játékokkal egyáltalán - anyum nem tudja hogy kapcsolja be a PCt, apámat csak a hardware érdekli és hogy kell PCket építeni, bátyám csak rajzolásra használja a PCjét (művészetet tanul). Legtöbb barátom nem szereti Tomb Raidert, szóval egyikük sem játszott soha egyik pályámmal sem komolyan, kivéve Kat, ő a lány akit megneveztem korábban, mármint a legjobb teszterem. Normálisan ő sem játszik sok computer játékot, ezért olyan nagyon értékes teszter számomra - kipróbál bármit ami neki logikusnak látszik, nem számít hogy Lara lehetséges-e megtenni olyan dolgokat - mindig megtalálja az utat a térkép végére, mert egy rossz gombot nyomott meg...

Andzia9: Gondoltál valaha arra hogy DXTRe3D haszálatával csinálsz pályát?

Tifa Nazah: Nem, soha komolyan - időben megnézem, de azt hiszem most már mindent valóra tudsz váltani TREPel a TRLEban TR2, 3 vagy 5tól - szóval nincs szügség másik editorra ebben az esetben...

Andzia9: Gondoltál valaha arra hogy csinálsz Husvéti pályákat?

Tifa Nazah: Igen, gondoltam rá korábban hogy csinálok egy Husvéti pályát, gyakran még akartam is még csinálni is egyet, de a Husvét csak 3 hónapra van Karácsonytól, és mindig elegem van az editorból néhány hónapig miután építek egy téli pályát, szóval mielőtt vissza szeretnék jönni építeni egy pályát Husvét mindig túl közel van és mivel lassú építő vagyok, úgy látszik az idő soha nem elég két pályára egy évben... Továbbá a Husvétot nem szeretem annyira személy szerint, mert Istennel és vallással foglalkozik és én nem hiszek egyikben sem - amúgy a Karácsony alapvetően nem Keresztény ünnep, ahogy sokan talán gondolják...

Andzia9: Fogsz csinálni egy szerkit következő Karácsonyra?

Tifa Nazah: Hát, ki tudja... ezt még nem döntöttem el...

Andzia9: Milyen más érdeklődéseid vannak kivéve Tomb Raidert?

Tifa Nazah: Final Fantasy persze. Második szerelmem a pónik, lovak, lovaglás és gondoskodni róluk (jelenleg próbálom megtanulni hogy vágjak egyedül patát egy természetes mezítpatáson). Két dolgot gyűjtök: tea) és miniatűr ló figurák.

Andzia9: Köszönöm az interjút! Legjobb kivánságaink neked és jövődnek!

Fordította: Akci