Tomb Raider - The GameBoy Episodes
Mint a
címből is látszik, ez az oldal a TR GB-epizódjaival kíván foglalkozni,
és segítséget nyújtani ahhoz, hogy egy emulátor segítségével PC-n is játszhassuk
eme remek kis kalandokat. Már előre meg szeretnénk jegyezni, hogy a GameBoy
ROM-ok letöltése és kipróbálása illegális, úgyhogy az a minimum, hogy
24 órán belül töröljük őket a winchesterünkről. Amiért mi mégis rendelkezésre
bocsátjuk őket, az az a tény, hogy ezek a részek Magyarországon sajnos
kereskedelmi forgalomban NEM kaphatók, nem lehet őket beszerezni (ez a
legtöbb jó dologgal így van). Így lehetőséget adunk a kipróbálásra, és
ha valakinek megtetszenek és/vagy elég fanatikus, akkor online megrendelheti
őket külföldről...
Hogyan játszhatóak ezek a részek PC-n?
Nos, először is, szükségünk van magukra a ROM-okra, amelyek magát a programot
és annak adatait tartalmazzák. Úgy képzeljük ezt el, mintha egy CD-ROM
lenne "begrabbelve", csak éppen ez egy GameBoy-ROM, amit természetesen
ugyanúgy egy eredetiről loptak le. Ezután le kell töltenünk az emulátort,
amely képes lesz majd emulálni a GameBoy-gépet, valamint beolvasni, kezelni
és lejátszani a ROM-okat. Az emulátort nagyszerűen lehet finomhangolni,
így pl. a grafikát is sokkal szebbé tehetjük, mint az eredeti kisképernyős
GameBoy-os formája. Furcsa bizony, de ezen játékok futtatásához, ha a
grafikát tényleg szépre akarjuk, elég erős processzor szükséges (kb. 1GHz
környéki vagy gyorsabb)... Az emulátorral tehát a játék teljes egészében
játszhatóvá válik, szebb is lesz így PC-n, és az emulátornak köszönhetően
kissé a lehetőségek is kiszélesednek (pl. az emulátorral bármikor tudunk
majd menteni)...
Konkrétumok magáról az emulátorról...
A célra a legmegfelelőbb, és egyúttal a legdinamikusabban fejlődő GameBoy-emulátor
a VisualBoyAdvance, amely többek között a GameBoy Color és a GameBoy Advance
gépeket is képes emulálni. A Készítő - The Forgotten - már idestova 2
éve fejleszti, és a program egyre jobb és jobb, egyre többet tud. Ide
kapcsolódóan megjegyezném, hogy az újabb verziókat mindig töltsük le,
mert érdemes!
A VisualBoyAdvance honlapja a http://vboy.emuhq.com
címen található, majd innen válasszuk a Downloads menüpontot, és ott a
legújabb verzió Windows-verzióját kell letölteni. A letöltések között
találunk még mindenféle érdekes dolgokat, pl. az egyik régebbi verzióhoz
van még magyar nyelvű átirat is, de lényegében ezeket nem szükséges letöltenünk.
A letöltött ZIP-file-t csomagoljuk ki egy könyvtárba, ahonnan majd a jövőben
futtatni szeretnénk a programot! Ez lehet egy külön hely, de lehet akár
a ROM-okkal egy könyvtárban is. A programot tehát nem kell installálni,
csak kicsomagolás után indítsuk az .EXE-t, és máris futni fog...
A VBA finomhangolása (1.4-es
verzió)...
Tehát most ott tartunk, hogy elindítottuk az emulátort, nézzük hát, hogy
milyen beállításokat érdemes eszközölnünk rajta, és miket tud! Először
is, nézzük csak végig nyugodtan a menüket, és tanulmányozzuk, próbálgassuk
ki az egyes menüpontokat: a program nagyon könnyen kezelhető, igazán felhasználóbarát.
Még hozzáteszem, hogy az egyes fontosabb funkciókhoz tartozó hotkey-eket
érdemes megjegyeznünk, hogy ne kelljen állandóan a menükben mászkálnunk...
A File-menüben tudjuk majd a ROM-okat megnyitni (Open...), illetve itt
tudunk menteni/tölteni, képeket kiszedni a játékból, és effélék. A Cheats
(Csalások) és a Tools menükből voltaképpen csak az utóbbiból szeretnék
egy kedves funkciót kiragadni, és ez pedig a Record, amellyel a játékból
hangokat vehetünk fel, illetve a játékmenet .AVI-állományba rögzítése
is lehetővé válik. A Help menüben az About-tal lekérdezhetjük a program
verziószámát és egyéb jellemzőit...
A legfontosabb menü az Options, tulajdonképpen ez az emulátor "lelke",
itt tudunk igazán finomhangolni, itt vannak a legfontosabb beállítások.
Az egyes menüpontokból most csak a fontosabbakat részletezem, és tippeket
is adok egy olyan beállításhoz, ami a lehető legtöbbet hozza ki az emulátorból
(ne feledjük, nem árt az erős processzor!)...
-Frame Skip: Itt az értékek közül 0-tól felfelé választhatunk, de én csak
úgy 2-ig javaslom a használatát. Ekkor ugyanis az emulátor megadott számú
képfázisokat kihagy. Ez akkor jó, ha valamiért - pl. mert túl magasra
tettük a felbontást, vagy beállítottunk valami debil szűrőt - vészesen
lelassul a játék futása. Ekkor a kihagyások miatt elérhető némi gyorsulás,
de ugyanakkor "darabossá" is fog válni a mozgó képsorozat. A
legideálisabb eset a 0, de legalábbis próbáljunk meg a közelében maradni,
akár más extra funkciók (pl. igen magas felbontás) rovására is...
-Video: Szintén fontos menüpont, itt lehet beállítani pl. a képernyő felbontását,
és még egyéb finomságokat. A VSync-et (Vertikális Szinkron) ha lehet,
kapcsoljuk be. Ezután a képfelbontást érdemes mindenképpen valamelyik
Fullscreen-es módra állítani: a 640x480 IMHO már tökéletesen elegendő,
de ha maximalisták vagyunk, akkor kipróbálhatjuk az efeletti felbontásokat
is (processzor!). Ezután a Fullscreen stretch to fit funkciót kapcsoljuk
be, mert ez terjeszti majd ki a kis GB-képernyőt teljes képernyősre (miután
a keretet is kikapcsoltuk). Alább esetleg még a Triple Buffering funkciót
is bekapcsolhatjuk, nem árt az sem...
-Emulator: Rögtön az első menüpont, az Associate, ahol pl. a .GBC és .GBA
állományokat (GB-ROM-ok) hozzárendelhetjük az emulátorhoz, így azután
ezeken kettőt kattintva, az emulátor már velük fog elindulni. A Directories
egy újabb fontos menüpont, itt beállíthatjuk az emulátor munkakönyvtárait,
azaz, hogy mi hová menjen: hová kerüljenek pl. a mentések, a screenshotok,
és egyéb dolgok. Ide kapcsolódóan melegen ajánlom, hogy előzőleg - mielőtt
egy újabb ROM-mal kezdenénk játszani - mindig állítsuk be a megfelelő
GB-ROM számára a megfelelő könyvtárakat, mert hát, "közös lónak túrós
a háta" és "rend a lelke mindennek", vagy pedig, ha rendetlenek
vagyunk, akkor pakoljuk a ROM-okat egy könyvtárba. Ügyeljünk rá, hogy
a Synchronize funkció be legyen kapcsolva! A menü legalján pedig megadható,
hogy milyen formátumban - .PNG vagy .BMP - mentse az emulátor a screenshotokat...
-Sound: Először is, legfelül legyen beállítva az On - hadd szóljon. Majd
lejjebb kapcsoljuk be az összes csatornát és a DirectSound A/B-t is, valamint
a mintavételezési frekvenciát is beállíthatjuk 44 kHz-re, megint csak
azért, hogy hadd szóljon... :) Ha akarunk, játszadozhatunk még az Echo-val
- visszhang -, és a Low Pass Filterrel - alacsony frekvenciákat szűrögeti,
ha jól tudom - is, de ne feledjük, ezek megint csak processzorigényes
dolgok...
-Gameboy: A buta Border-t kapcsoljuk ki rögvest, így végre eltűnik a keret,
és tényleg teljes képernyőssé válik a játék! Valamint győződjünk meg róla,
hogy a színeknél a Real Colors legyen beállítva, mert így több színt láthatunk,
s még szebb lesz a kép...
-Filter: Na, ez egy nagyon látványos menüpont! Válasszunk egy szűrőt,
és adott esetben meglátjuk, milyen szép, elmosott lesz a kép, eltűnnek
a pixelek! Három szűrőt tudok ajánlani: Super Eagle, Bilinear, Bilinear
Plus...
-Language: Itt állíthatunk be pl. akár magyar nyelvet is a programhoz,
már ha létezik éppen az adott verzióhoz magyar nyelvű fordítás...
Ezek voltak tehát a lényegesebb funkciók, a többivel mindenki kísérletezgessen
maga. Ne feledjük azt sem, hogy ha túlságosan processzorigényes beállításokat
alkalmazunk, akkor a játék futása lelassulhat, és ilyenkor valahogyan
meg kell próbálnunk kompenzálni ezt a problémát. Játszadozhatunk esetleg
a Frame Skip-pel - a folyamatosság rovására -, vagy visszavehetünk az
esetlegesen túl magasra tett felbontásból, vagy néhány "feleslegesen
csicsásító" funkcióból. A lényeg, hogy ha mindent jól beállítunk,
akkor a játékok teljes képernyőn és szűrőkkel fognak majd futni, és nem
fognak szaggatni sem. Persze, ha tényleg nagyon erős gépünk van, akkor
feltehetünk mindent a maximumra, de nyomatékosítani szeretném, hogy ehhez
tényleg erős gép kell...
Továbbá tudom, hogy nem írtam le az irányítást, de azt javaslom, ezt megint
kísérletezgesse ki mindenki saját maga. Néhány billentyű van csak, és
az első két epizódnál szinte teljesen azonos az irányítás, no meg persze
a platform is, a harmadiknál egy kicsit más, de ott meg elég kevés mozgással
bír Lara. Azt ajánlom, hogy az elején próbálgassuk egy kicsit a dolgokat,
majd induljunk útnak; menet közeben rögzülni fognak ezek a dolgok is...
Kilépés az emulátorból: A File-menü Exit menüpontjával, vagy a
CTRL+X billentyűkombinációval...
Konkrétumok a GameBoy ROM-okról...
Az emulátor finomhangolása után most már letölthetjük a ROM-okat is. Ezek
egyenként egy-egy .ZIP-file, és mindegyik tartalmazza a megfelelő .GBC
vagy .GBA állományt. Az első két rész .GBC, a harmadik pedig már .GBA
formátum. A ROM-okat aztán csomagoljuk ki valahová, akár külön helyekre
- én inkább ezt javaslom -, akár egy könyvtárba. Ha megvannak már a helyeik,
és az egyiket ki akarjuk próbálni, akkor azért a VBA-ban a Directories-t
állítsuk be, ha a ROM-ok külön könyvtárban vannak. Végül, csak két kattintás
kell az adott ROM-ra, és az emulátor vele együtt el fog indulni, vagy
természetesen az emulátorból is beolvasható bármelyik. Az első két rész
esetében, ha a játékon belül, a kristályokkal mentünk - mintha csak az
eredeti gépen játszanánk -, akkor az állás egy <ROM-név>.SAV állományba
fog kerülni. Ha az emulátor mentési lehetőségét használjuk - mert végül
is, most PC-n játszunk -, akkor pedig egy <megadott név>.SGM állományba
menthetjük le az éppen aktuális helyzetet. Az emulátor továbbá lehetőséget
ad még a slotokba történő mentésre is, így egy kicsit olyan érzésünk lehet,
mint a PC-s TR-eknél...
Magukról a GameBoy epizódokról...
Ez a három rész Lara három hivatalos kalandja, és egyikük sem bontja meg
a PC-s részek történeteit, habár időben nem lehet őket pontosan sehová
sem beilleszteni. Alább láthattok majd néhány screenshotot, és röviden
- tényleg csak néhány mondatban - elolvashatjátok a történetek elejét,
és a játék főbb jellemzőit is, valamint persze a ROM-okat is innen tölthetitek
le...
Epizódok:
Tomb
Raider GB I. - Starring Lara Croft (2000.; CORE, EIDOS, THQ)

Még
több képet nézhetsz meg itt
ROM-Link
Az emu honlapja
1,4-es
Emu
Platform: GameBoy Color
Nézet: 2D
Mentési lehetőség: A játékon belül a mentés-kristályoknál, illetve az
emulátorral bármikor...
Mozgások: Szinte minden, amiket a PC-s részekből megismertünk - még a
kézenállás is -, beleértve az úszást is, illetőleg vannak még újak is:
lövés a létráról, Lara képes elesni, a szűk járatokban bukfencezik, és
hasonlók...
Fegyverek: Pisztolyok, Normal, Uzi és Heavy tölténytárakkal...
Medipackok: Kis és nagy medik is találhatók a játékban...
Egyéb tárgyak: Dinamitok, kulcsok, használható ereklyék, és hasonlók...
Ellenfelek: Skorpiók, kígyók, barbárok, csontvázak, múmiák, varázslók,
különböző humanoid ellenfelek, a legvégén egy hatalmas kígyó mint főellenfél,
és a többi és a többi...
Tereptárgyak és környezet: Kapcsolók és karok különböző verziói, mászható
falak, kapaszkodható plafonok, és egyéb, az unalomig ismétlődő dolgok.
Tulajdonképpen vannak Secretek is - nehezen megközelíthető vagy jól elrejtett
kis zugok, amelyek plusz muníciókat tartalmaznak -, de a program nem vezet
róluk statisztikát, és nincs hangjelzés sem, ha találunk egy ilyet...
Járművek: Nincsenek...
Helyszínek: The Temple, Royal Tombs, Treasure Chambers, Caverns, Volcanic
Temple...
Bugok: Számos hiba, pl. a lejtőknél ("slope bug"), az ellenfelekkel
("enemy bug"), valamint a víz alatti átúszható ajtókkal ("underwater
door bug"), és még lehetne bőven sorolni...
Játékmenet: Klasszikus sírrablás, teljesen zárt helyeken, kripták sötétjében...
A helyszínek elég nagyok, nagyon hangulatosak, de a feladatok ezekhez
mérten variálódnak csak, miközben lényegében nem változnak, és ez utóbbi
egy kissé unalmassá teszi már a játékot a vége felé, valamint a szabad
ég hiánya is zavaró...
A történetet a játék álló képekkel és szöveggel kiírt dialógusokkal meséli
el. A történet eleje röviden...
Larát Moszkvába hívja egy tudós barátja, Igor Bowmane professzor, hogy
megbízza a legendás Nightmare Stone felkutatásával, amihez valahová Közép-Amerikába,
az Amazonas őserdeinek mélyére kell utaznia, egy ősi Inka-Maja-Azték templomhoz.
A kőbe valaha egy gonosz uralkodó - Quaxet - lelkét zárták be, így meglehetősen
veszélyes. A professzor egyik barátja, a szintén régész Illiat már megszervezte
az expedíciót, és várja Larát az ásatás helyszínén. Lara elindul hát,
azonban mire odaér, Illiat-nek már csak a hűlt helyét találja, valamint
látja, hogy valakik a tábort is feldúlták. Felmegy a templom bejáratához,
és "Tarts ki Illiat, jövök!" felkiáltással belép a sötétségbe...
Tomb Raider GB II. - Curse Of The Sword (2001.; EIDOS, CORE, Activision)
Még
több képet nézhetsz meg itt
ROM-Link
Az
emu honlapja
1,4-es
Emu
Platform: GameBoy Color
Nézet: 2D
Mentési lehetőség: A játékon belül a mentés-kristályoknál, illetve az
emulátorral bármikor...
Mozgások: Szinte minden, amiket a PC-s részekből megismertünk - még a
kézenállás is -, beleértve az úszást is, illetőleg vannak még újak is:
lövés a létráról, Lara képes elesni, a szűk járatokban bukfencezik, és
hasonlók...
Fegyverek: Pisztolyok, Uzik, Shotgun...
Medipackok: Kis és nagy medik is találhatók a játékban...
Egyéb tárgyak: Dinamitok, kulcsok, számkódok, feltölthető elemek, és hasonlók...
Ellenfelek: Különböző humanoid ellenfelek, patkányok, kutyák, mérgespókok,
zombik kétféle változatban, a legvégén a szektavezér-főellenfél, és a
többi és a többi...
Helyszínek: The Museum, The Rooftops, The Subway, The Train (Runaway Train),
The Docks, The Jungle, The Caves...
Tereptárgyak és környezet: Van itt mindenféle dolog, amik az előzőben
is voltak, plusz...ágyú amivel lehet lőni, jegyváltó automaták, elemtöltő
állomások, átkutatható szekrények, felrobbantható széfek és vonattetők,
aknák amikre ráléphetünk (veszélyesek), a lábunk alatt tocsogó tócsák,
felrugdosható kólásdobozok, lehulló kődarabok, hogy tényleg csak a finomságokat
említsem. Szintén vannak Secretek, akárcsak az előző részben, ám a program
itt sem vezet róluk statisztikát és jelzőhang sincs...
Járművek: Van egy vízalatti "aknakereső/aknakerülgető" ketyere...
:)
Bugok: Nagyjából ugyanazok, mint az előző részben, és még néhány újdonság
(pl. "floor bug"), valamint ezek és az előzők különböző és újabb
variánsai...
Játékmenet: Igazi akció, az előzőnél sokkal interaktívabb és befolyásolhatóbb
környezet és változatosabb helyszínek, valamint egészen az utolsó két
helyszínig nagyon jó a játék! A legvége azonban meglehetősen laposra sikeredett,
amit talán csak a legutolsó főellenfél tör meg egy kissé. Amúgy rengeteg
nagyon ötletes dolog van benne, amiket bizony még a nagy PC-s epizódok
is megirigyelhetnének, és persze itt már végre vannak a szabad ég alatt
játszódó kalandok is. Szerintem a három rész közül ez a legjobb, és ha
valaki igazán komoly TR-Fan, akkor annak legalább ezt az egyet kötelező
végigjátszania. Remek darab és amúgy sem hosszú...
A történet elmesélése itt is hasonlóképpen folyik, mint az előző részben.
A történet eleje röviden...
Egy rövid és homályos múlbéli visszatekintés (néhány száz évvel ezelőttre)
után Larát a New York-i Antikvitások Múzeumában láthatjuk viszont, amint
egy történész-barátnőjével Jane-nel, egy régi kardot nézegetnek, egy forró
és napfényes nyári délutánon. A kard Paveaux Kardja, egy hajótörésnél
találták, és az a hír járja róla, hogy képes feléleszteni a halottakat.
Hirtelen azonban egy rablóbanda zavarja meg a két hölgy társalgását, akik
csak úgy, "ukk-mukk-fukk"...elrabolják a kardot! Vajon mi motiválhatta
őket?! Lara utánuk ered, és el is éri a nem messze, az egyik háztetőről
felszállni készülő helikoptert, ám nem sikerül már megállítania a menekülő
szektavezért (mint ez később kiderül róla), aki ráadásul még megvágja
és meg is átkozza a kard segítségével. Ezután Larának a saját lelke a
tét, valamint meg kell akadályoznia a Sötét Királynő szektáját abban,
hogy felélesszék a hajdani fővezérüket Paveauxot, és véghez vigyék gonosz
tervüket, amelynek végső célja magának a Királynőnek a megidézése...
Tomb Raider GB III. - The Prophecy (2002.; EIDOS, CORE, Ubi Soft)


Még
több képet nézhetsz meg itt
ROM-Link
Az
emu honlapja
1,4-es
Emu
Platform: GameBoy Advance
Nézet: Furán izometrikus, 2D-re leképezett "hamis 3D"... :)
Mentési lehetőség: Nincs. Ha később folytatni akarjuk a játékot, akkor
be kell írnunk az adott helyszín kódját, amit a porgram ad, ahogy haladunk
előre. Ennek borzasztó hátránya, hogy ilyenkor az Inventory is teljesen
az alapállapottal indul, az új helyről. Így melegen ajánlom ebben az esetben
inkább az emulátor mentési lehetőségeit...
Mozgások: Nagyon lebutították őket, nincs semmi különösebb újdonság, igen
gyér számú mozgással rendelkezik Lara ebben a részben, és azok közül is
sok automatikus...
Fegyverek: Pisztolyok, Uzik és a Golden Gun (egy misztikus energiafegyver)...
Medipackok: Vannak kis és nagy medik is, akárcsak az előző két részben...
Egyéb tárgyak: Kapcsolók és karok, használható ereklyék, kulcsok és hasonlók...
Ellenfelek: Farkasok, csontvázak, mágusok, fekete szellemek, illetve ezek
különböző változatai, és a legvégén Lith mint főellenség...
Helyszínek: Svédország hegyei, Heort király sírja; Angkor Wat; Dél-Olaszország,
Laconia szigete; a Teg-Du-Bhorez nevű mágustestvériség gyülekezőhelye...
Tereptárgyak és környezet: Többnyire a szokásos dolgok, alig van egy-két
igazán új és jó ötlet. A Secretekről meg megint csak azt tudom mondani,
mint amit az előző két részhez is...
Járművek: Nincsenek...
Bugok: Elsősorban különféle grafikai és megjelenítési hibák...
Játékmenet: Borzasztóan egyszerű - a legnagyobb nehezítés talán a perspektíva
hiánya és a buta harcrendszer -, kevés az igazi kihívás, könnyűek a helyszínek,
a 32 szint ellenére hamar végigjátszható. Ahhoz képest, hogy milyen platformra
készült, eddig talán ez a leggyengébb GameBoy-epizód. Viszont vannak persze
remek dolgok ebben is, mint pl. a havazás az elején, Lara kommentjei,
és az, hogy végre megjelentek már a PC-s részekben az elejétől fogva megszokott
ambient-soundok (szélzúgás, barlangkongás, stb.) is...
A történet elmesélését ezúttal egy nem túl meggyőző megoldással oldották
meg: statikus, egységenként alig változó állóképek előtt egy-egy upscrollban
olvashatunk a történésekről. Még a történethez sorolhatjuk Lara játékbeli
kommentjeit is, valamint a kis közjátékokat. A történet eleje röviden...
Lara Ezekiel Elveszett Könyve alapján nyomozásba kezd a mágia létezésének
és titkainak felderítése érdekében. Kalandos útjairól időnként haza-hazatérvén,
folyamatosan fordítja a Próféciát az újabb részletekért, és az olvasottak
alapján utazik el a Világ különböző pontjaira; közben több ősi helyet
is feltár és összesen három mágikus követ gyűjt össze (Fekete, Vörös,
Fehér). Továbbá fel kell számolnia még egy Teg-Du-Bhorez nevű szektát
is, amelynek tagjai szintén a köveket akarják, és amelyekkel végül a gonosz
istennőjüket, Lith-et akarják megidézni, a Világ végzetének beteljesülése
érdekében...
Itt
találtam egy fórumot, ahol segítenek ha elakadsz, vagy valami problémád
van a játékkal
Végezetül pedig, jó szórakozást kívánunk a GB-epizódokhoz! - A Szerkesztők...
;)
|