Tomb Raider - The GameBoy Episodes

Mint a címből is látszik, ez az oldal a TR GB-epizódjaival kíván foglalkozni, és segítséget nyújtani ahhoz, hogy egy emulátor segítségével PC-n is játszhassuk eme remek kis kalandokat. Már előre meg szeretnénk jegyezni, hogy a GameBoy ROM-ok letöltése és kipróbálása illegális, úgyhogy az a minimum, hogy 24 órán belül töröljük őket a winchesterünkről. Amiért mi mégis rendelkezésre bocsátjuk őket, az az a tény, hogy ezek a részek Magyarországon sajnos kereskedelmi forgalomban NEM kaphatók, nem lehet őket beszerezni (ez a legtöbb jó dologgal így van). Így lehetőséget adunk a kipróbálásra, és ha valakinek megtetszenek és/vagy elég fanatikus, akkor online megrendelheti őket külföldről...


Hogyan játszhatóak ezek a részek PC-n?

Nos, először is, szükségünk van magukra a ROM-okra, amelyek magát a programot és annak adatait tartalmazzák. Úgy képzeljük ezt el, mintha egy CD-ROM lenne "begrabbelve", csak éppen ez egy GameBoy-ROM, amit természetesen ugyanúgy egy eredetiről loptak le. Ezután le kell töltenünk az emulátort, amely képes lesz majd emulálni a GameBoy-gépet, valamint beolvasni, kezelni és lejátszani a ROM-okat. Az emulátort nagyszerűen lehet finomhangolni, így pl. a grafikát is sokkal szebbé tehetjük, mint az eredeti kisképernyős GameBoy-os formája. Furcsa bizony, de ezen játékok futtatásához, ha a grafikát tényleg szépre akarjuk, elég erős processzor szükséges (kb. 1GHz környéki vagy gyorsabb)... Az emulátorral tehát a játék teljes egészében játszhatóvá válik, szebb is lesz így PC-n, és az emulátornak köszönhetően kissé a lehetőségek is kiszélesednek (pl. az emulátorral bármikor tudunk majd menteni)...


Konkrétumok magáról az emulátorról...

A célra a legmegfelelőbb, és egyúttal a legdinamikusabban fejlődő GameBoy-emulátor a VisualBoyAdvance, amely többek között a GameBoy Color és a GameBoy Advance gépeket is képes emulálni. A Készítő - The Forgotten - már idestova 2 éve fejleszti, és a program egyre jobb és jobb, egyre többet tud. Ide kapcsolódóan megjegyezném, hogy az újabb verziókat mindig töltsük le, mert érdemes!

A VisualBoyAdvance honlapja a http://vboy.emuhq.com címen található, majd innen válasszuk a Downloads menüpontot, és ott a legújabb verzió Windows-verzióját kell letölteni. A letöltések között találunk még mindenféle érdekes dolgokat, pl. az egyik régebbi verzióhoz van még magyar nyelvű átirat is, de lényegében ezeket nem szükséges letöltenünk. A letöltött ZIP-file-t csomagoljuk ki egy könyvtárba, ahonnan majd a jövőben futtatni szeretnénk a programot! Ez lehet egy külön hely, de lehet akár a ROM-okkal egy könyvtárban is. A programot tehát nem kell installálni, csak kicsomagolás után indítsuk az .EXE-t, és máris futni fog...


A VBA finomhangolása (1.4-es verzió)...

Tehát most ott tartunk, hogy elindítottuk az emulátort, nézzük hát, hogy milyen beállításokat érdemes eszközölnünk rajta, és miket tud! Először is, nézzük csak végig nyugodtan a menüket, és tanulmányozzuk, próbálgassuk ki az egyes menüpontokat: a program nagyon könnyen kezelhető, igazán felhasználóbarát. Még hozzáteszem, hogy az egyes fontosabb funkciókhoz tartozó hotkey-eket érdemes megjegyeznünk, hogy ne kelljen állandóan a menükben mászkálnunk...

A File-menüben tudjuk majd a ROM-okat megnyitni (Open...), illetve itt tudunk menteni/tölteni, képeket kiszedni a játékból, és effélék. A Cheats (Csalások) és a Tools menükből voltaképpen csak az utóbbiból szeretnék egy kedves funkciót kiragadni, és ez pedig a Record, amellyel a játékból hangokat vehetünk fel, illetve a játékmenet .AVI-állományba rögzítése is lehetővé válik. A Help menüben az About-tal lekérdezhetjük a program verziószámát és egyéb jellemzőit...

A legfontosabb menü az Options, tulajdonképpen ez az emulátor "lelke", itt tudunk igazán finomhangolni, itt vannak a legfontosabb beállítások. Az egyes menüpontokból most csak a fontosabbakat részletezem, és tippeket is adok egy olyan beállításhoz, ami a lehető legtöbbet hozza ki az emulátorból (ne feledjük, nem árt az erős processzor!)...
-Frame Skip: Itt az értékek közül 0-tól felfelé választhatunk, de én csak úgy 2-ig javaslom a használatát. Ekkor ugyanis az emulátor megadott számú képfázisokat kihagy. Ez akkor jó, ha valamiért - pl. mert túl magasra tettük a felbontást, vagy beállítottunk valami debil szűrőt - vészesen lelassul a játék futása. Ekkor a kihagyások miatt elérhető némi gyorsulás, de ugyanakkor "darabossá" is fog válni a mozgó képsorozat. A legideálisabb eset a 0, de legalábbis próbáljunk meg a közelében maradni, akár más extra funkciók (pl. igen magas felbontás) rovására is...
-Video: Szintén fontos menüpont, itt lehet beállítani pl. a képernyő felbontását, és még egyéb finomságokat. A VSync-et (Vertikális Szinkron) ha lehet, kapcsoljuk be. Ezután a képfelbontást érdemes mindenképpen valamelyik Fullscreen-es módra állítani: a 640x480 IMHO már tökéletesen elegendő, de ha maximalisták vagyunk, akkor kipróbálhatjuk az efeletti felbontásokat is (processzor!). Ezután a Fullscreen stretch to fit funkciót kapcsoljuk be, mert ez terjeszti majd ki a kis GB-képernyőt teljes képernyősre (miután a keretet is kikapcsoltuk). Alább esetleg még a Triple Buffering funkciót is bekapcsolhatjuk, nem árt az sem...
-Emulator: Rögtön az első menüpont, az Associate, ahol pl. a .GBC és .GBA állományokat (GB-ROM-ok) hozzárendelhetjük az emulátorhoz, így azután ezeken kettőt kattintva, az emulátor már velük fog elindulni. A Directories egy újabb fontos menüpont, itt beállíthatjuk az emulátor munkakönyvtárait, azaz, hogy mi hová menjen: hová kerüljenek pl. a mentések, a screenshotok, és egyéb dolgok. Ide kapcsolódóan melegen ajánlom, hogy előzőleg - mielőtt egy újabb ROM-mal kezdenénk játszani - mindig állítsuk be a megfelelő GB-ROM számára a megfelelő könyvtárakat, mert hát, "közös lónak túrós a háta" és "rend a lelke mindennek", vagy pedig, ha rendetlenek vagyunk, akkor pakoljuk a ROM-okat egy könyvtárba. Ügyeljünk rá, hogy a Synchronize funkció be legyen kapcsolva! A menü legalján pedig megadható, hogy milyen formátumban - .PNG vagy .BMP - mentse az emulátor a screenshotokat...
-Sound: Először is, legfelül legyen beállítva az On - hadd szóljon. Majd lejjebb kapcsoljuk be az összes csatornát és a DirectSound A/B-t is, valamint a mintavételezési frekvenciát is beállíthatjuk 44 kHz-re, megint csak azért, hogy hadd szóljon... :) Ha akarunk, játszadozhatunk még az Echo-val - visszhang -, és a Low Pass Filterrel - alacsony frekvenciákat szűrögeti, ha jól tudom - is, de ne feledjük, ezek megint csak processzorigényes dolgok...
-Gameboy: A buta Border-t kapcsoljuk ki rögvest, így végre eltűnik a keret, és tényleg teljes képernyőssé válik a játék! Valamint győződjünk meg róla, hogy a színeknél a Real Colors legyen beállítva, mert így több színt láthatunk, s még szebb lesz a kép...
-Filter: Na, ez egy nagyon látványos menüpont! Válasszunk egy szűrőt, és adott esetben meglátjuk, milyen szép, elmosott lesz a kép, eltűnnek a pixelek! Három szűrőt tudok ajánlani: Super Eagle, Bilinear, Bilinear Plus...
-Language: Itt állíthatunk be pl. akár magyar nyelvet is a programhoz, már ha létezik éppen az adott verzióhoz magyar nyelvű fordítás...

Ezek voltak tehát a lényegesebb funkciók, a többivel mindenki kísérletezgessen maga. Ne feledjük azt sem, hogy ha túlságosan processzorigényes beállításokat alkalmazunk, akkor a játék futása lelassulhat, és ilyenkor valahogyan meg kell próbálnunk kompenzálni ezt a problémát. Játszadozhatunk esetleg a Frame Skip-pel - a folyamatosság rovására -, vagy visszavehetünk az esetlegesen túl magasra tett felbontásból, vagy néhány "feleslegesen csicsásító" funkcióból. A lényeg, hogy ha mindent jól beállítunk, akkor a játékok teljes képernyőn és szűrőkkel fognak majd futni, és nem fognak szaggatni sem. Persze, ha tényleg nagyon erős gépünk van, akkor feltehetünk mindent a maximumra, de nyomatékosítani szeretném, hogy ehhez tényleg erős gép kell...

Továbbá tudom, hogy nem írtam le az irányítást, de azt javaslom, ezt megint kísérletezgesse ki mindenki saját maga. Néhány billentyű van csak, és az első két epizódnál szinte teljesen azonos az irányítás, no meg persze a platform is, a harmadiknál egy kicsit más, de ott meg elég kevés mozgással bír Lara. Azt ajánlom, hogy az elején próbálgassuk egy kicsit a dolgokat, majd induljunk útnak; menet közeben rögzülni fognak ezek a dolgok is...

Kilépés az emulátorból: A File-menü Exit menüpontjával, vagy a CTRL+X billentyűkombinációval...


Konkrétumok a GameBoy ROM-okról...

Az emulátor finomhangolása után most már letölthetjük a ROM-okat is. Ezek egyenként egy-egy .ZIP-file, és mindegyik tartalmazza a megfelelő .GBC vagy .GBA állományt. Az első két rész .GBC, a harmadik pedig már .GBA formátum. A ROM-okat aztán csomagoljuk ki valahová, akár külön helyekre - én inkább ezt javaslom -, akár egy könyvtárba. Ha megvannak már a helyeik, és az egyiket ki akarjuk próbálni, akkor azért a VBA-ban a Directories-t állítsuk be, ha a ROM-ok külön könyvtárban vannak. Végül, csak két kattintás kell az adott ROM-ra, és az emulátor vele együtt el fog indulni, vagy természetesen az emulátorból is beolvasható bármelyik. Az első két rész esetében, ha a játékon belül, a kristályokkal mentünk - mintha csak az eredeti gépen játszanánk -, akkor az állás egy <ROM-név>.SAV állományba fog kerülni. Ha az emulátor mentési lehetőségét használjuk - mert végül is, most PC-n játszunk -, akkor pedig egy <megadott név>.SGM állományba menthetjük le az éppen aktuális helyzetet. Az emulátor továbbá lehetőséget ad még a slotokba történő mentésre is, így egy kicsit olyan érzésünk lehet, mint a PC-s TR-eknél...


Magukról a GameBoy epizódokról...

Ez a három rész Lara három hivatalos kalandja, és egyikük sem bontja meg a PC-s részek történeteit, habár időben nem lehet őket pontosan sehová sem beilleszteni. Alább láthattok majd néhány screenshotot, és röviden - tényleg csak néhány mondatban - elolvashatjátok a történetek elejét, és a játék főbb jellemzőit is, valamint persze a ROM-okat is innen tölthetitek le...


Epizódok:

Tomb Raider GB I. - Starring Lara Croft (2000.; CORE, EIDOS, THQ)

Még több képet nézhetsz meg itt

 


ROM-Link

 

Az emu honlapja

 

1,4-es Emu


Platform: GameBoy Color
Nézet: 2D
Mentési lehetőség: A játékon belül a mentés-kristályoknál, illetve az emulátorral bármikor...
Mozgások: Szinte minden, amiket a PC-s részekből megismertünk - még a kézenállás is -, beleértve az úszást is, illetőleg vannak még újak is: lövés a létráról, Lara képes elesni, a szűk járatokban bukfencezik, és hasonlók...
Fegyverek: Pisztolyok, Normal, Uzi és Heavy tölténytárakkal...
Medipackok: Kis és nagy medik is találhatók a játékban...
Egyéb tárgyak: Dinamitok, kulcsok, használható ereklyék, és hasonlók...
Ellenfelek: Skorpiók, kígyók, barbárok, csontvázak, múmiák, varázslók, különböző humanoid ellenfelek, a legvégén egy hatalmas kígyó mint főellenfél, és a többi és a többi...
Tereptárgyak és környezet: Kapcsolók és karok különböző verziói, mászható falak, kapaszkodható plafonok, és egyéb, az unalomig ismétlődő dolgok. Tulajdonképpen vannak Secretek is - nehezen megközelíthető vagy jól elrejtett kis zugok, amelyek plusz muníciókat tartalmaznak -, de a program nem vezet róluk statisztikát, és nincs hangjelzés sem, ha találunk egy ilyet...
Járművek: Nincsenek...
Helyszínek: The Temple, Royal Tombs, Treasure Chambers, Caverns, Volcanic Temple...
Bugok: Számos hiba, pl. a lejtőknél ("slope bug"), az ellenfelekkel ("enemy bug"), valamint a víz alatti átúszható ajtókkal ("underwater door bug"), és még lehetne bőven sorolni...
Játékmenet: Klasszikus sírrablás, teljesen zárt helyeken, kripták sötétjében... A helyszínek elég nagyok, nagyon hangulatosak, de a feladatok ezekhez mérten variálódnak csak, miközben lényegében nem változnak, és ez utóbbi egy kissé unalmassá teszi már a játékot a vége felé, valamint a szabad ég hiánya is zavaró...

A történetet a játék álló képekkel és szöveggel kiírt dialógusokkal meséli el. A történet eleje röviden...
Larát Moszkvába hívja egy tudós barátja, Igor Bowmane professzor, hogy megbízza a legendás Nightmare Stone felkutatásával, amihez valahová Közép-Amerikába, az Amazonas őserdeinek mélyére kell utaznia, egy ősi Inka-Maja-Azték templomhoz. A kőbe valaha egy gonosz uralkodó - Quaxet - lelkét zárták be, így meglehetősen veszélyes. A professzor egyik barátja, a szintén régész Illiat már megszervezte az expedíciót, és várja Larát az ásatás helyszínén. Lara elindul hát, azonban mire odaér, Illiat-nek már csak a hűlt helyét találja, valamint látja, hogy valakik a tábort is feldúlták. Felmegy a templom bejáratához, és "Tarts ki Illiat, jövök!" felkiáltással belép a sötétségbe...


Tomb Raider GB II. - Curse Of The Sword (2001.; EIDOS, CORE, Activision)

Még több képet nézhetsz meg itt



ROM-Link

 

Az emu honlapja

 

1,4-es Emu


Platform: GameBoy Color
Nézet: 2D
Mentési lehetőség: A játékon belül a mentés-kristályoknál, illetve az emulátorral bármikor...
Mozgások: Szinte minden, amiket a PC-s részekből megismertünk - még a kézenállás is -, beleértve az úszást is, illetőleg vannak még újak is: lövés a létráról, Lara képes elesni, a szűk járatokban bukfencezik, és hasonlók...
Fegyverek: Pisztolyok, Uzik, Shotgun...
Medipackok: Kis és nagy medik is találhatók a játékban...
Egyéb tárgyak: Dinamitok, kulcsok, számkódok, feltölthető elemek, és hasonlók...
Ellenfelek: Különböző humanoid ellenfelek, patkányok, kutyák, mérgespókok, zombik kétféle változatban, a legvégén a szektavezér-főellenfél, és a többi és a többi...
Helyszínek: The Museum, The Rooftops, The Subway, The Train (Runaway Train), The Docks, The Jungle, The Caves...
Tereptárgyak és környezet: Van itt mindenféle dolog, amik az előzőben is voltak, plusz...ágyú amivel lehet lőni, jegyváltó automaták, elemtöltő állomások, átkutatható szekrények, felrobbantható széfek és vonattetők, aknák amikre ráléphetünk (veszélyesek), a lábunk alatt tocsogó tócsák, felrugdosható kólásdobozok, lehulló kődarabok, hogy tényleg csak a finomságokat említsem. Szintén vannak Secretek, akárcsak az előző részben, ám a program itt sem vezet róluk statisztikát és jelzőhang sincs...
Járművek: Van egy vízalatti "aknakereső/aknakerülgető" ketyere... :)
Bugok: Nagyjából ugyanazok, mint az előző részben, és még néhány újdonság (pl. "floor bug"), valamint ezek és az előzők különböző és újabb variánsai...
Játékmenet: Igazi akció, az előzőnél sokkal interaktívabb és befolyásolhatóbb környezet és változatosabb helyszínek, valamint egészen az utolsó két helyszínig nagyon jó a játék! A legvége azonban meglehetősen laposra sikeredett, amit talán csak a legutolsó főellenfél tör meg egy kissé. Amúgy rengeteg nagyon ötletes dolog van benne, amiket bizony még a nagy PC-s epizódok is megirigyelhetnének, és persze itt már végre vannak a szabad ég alatt játszódó kalandok is. Szerintem a három rész közül ez a legjobb, és ha valaki igazán komoly TR-Fan, akkor annak legalább ezt az egyet kötelező végigjátszania. Remek darab és amúgy sem hosszú...

A történet elmesélése itt is hasonlóképpen folyik, mint az előző részben. A történet eleje röviden...
Egy rövid és homályos múlbéli visszatekintés (néhány száz évvel ezelőttre) után Larát a New York-i Antikvitások Múzeumában láthatjuk viszont, amint egy történész-barátnőjével Jane-nel, egy régi kardot nézegetnek, egy forró és napfényes nyári délutánon. A kard Paveaux Kardja, egy hajótörésnél találták, és az a hír járja róla, hogy képes feléleszteni a halottakat. Hirtelen azonban egy rablóbanda zavarja meg a két hölgy társalgását, akik csak úgy, "ukk-mukk-fukk"...elrabolják a kardot! Vajon mi motiválhatta őket?! Lara utánuk ered, és el is éri a nem messze, az egyik háztetőről felszállni készülő helikoptert, ám nem sikerül már megállítania a menekülő szektavezért (mint ez később kiderül róla), aki ráadásul még megvágja és meg is átkozza a kard segítségével. Ezután Larának a saját lelke a tét, valamint meg kell akadályoznia a Sötét Királynő szektáját abban, hogy felélesszék a hajdani fővezérüket Paveauxot, és véghez vigyék gonosz tervüket, amelynek végső célja magának a Királynőnek a megidézése...


Tomb Raider GB III. - The Prophecy (2002.; EIDOS, CORE, Ubi Soft)

Még több képet nézhetsz meg itt



ROM-Link

 

Az emu honlapja

 

1,4-es Emu


Platform: GameBoy Advance
Nézet: Furán izometrikus, 2D-re leképezett "hamis 3D"... :)
Mentési lehetőség: Nincs. Ha később folytatni akarjuk a játékot, akkor be kell írnunk az adott helyszín kódját, amit a porgram ad, ahogy haladunk előre. Ennek borzasztó hátránya, hogy ilyenkor az Inventory is teljesen az alapállapottal indul, az új helyről. Így melegen ajánlom ebben az esetben inkább az emulátor mentési lehetőségeit...
Mozgások: Nagyon lebutították őket, nincs semmi különösebb újdonság, igen gyér számú mozgással rendelkezik Lara ebben a részben, és azok közül is sok automatikus...
Fegyverek: Pisztolyok, Uzik és a Golden Gun (egy misztikus energiafegyver)...
Medipackok: Vannak kis és nagy medik is, akárcsak az előző két részben...
Egyéb tárgyak: Kapcsolók és karok, használható ereklyék, kulcsok és hasonlók...
Ellenfelek: Farkasok, csontvázak, mágusok, fekete szellemek, illetve ezek különböző változatai, és a legvégén Lith mint főellenség...
Helyszínek: Svédország hegyei, Heort király sírja; Angkor Wat; Dél-Olaszország, Laconia szigete; a Teg-Du-Bhorez nevű mágustestvériség gyülekezőhelye...
Tereptárgyak és környezet: Többnyire a szokásos dolgok, alig van egy-két igazán új és jó ötlet. A Secretekről meg megint csak azt tudom mondani, mint amit az előző két részhez is...
Járművek: Nincsenek...
Bugok: Elsősorban különféle grafikai és megjelenítési hibák...
Játékmenet: Borzasztóan egyszerű - a legnagyobb nehezítés talán a perspektíva hiánya és a buta harcrendszer -, kevés az igazi kihívás, könnyűek a helyszínek, a 32 szint ellenére hamar végigjátszható. Ahhoz képest, hogy milyen platformra készült, eddig talán ez a leggyengébb GameBoy-epizód. Viszont vannak persze remek dolgok ebben is, mint pl. a havazás az elején, Lara kommentjei, és az, hogy végre megjelentek már a PC-s részekben az elejétől fogva megszokott ambient-soundok (szélzúgás, barlangkongás, stb.) is...

A történet elmesélését ezúttal egy nem túl meggyőző megoldással oldották meg: statikus, egységenként alig változó állóképek előtt egy-egy upscrollban olvashatunk a történésekről. Még a történethez sorolhatjuk Lara játékbeli kommentjeit is, valamint a kis közjátékokat. A történet eleje röviden...
Lara Ezekiel Elveszett Könyve alapján nyomozásba kezd a mágia létezésének és titkainak felderítése érdekében. Kalandos útjairól időnként haza-hazatérvén, folyamatosan fordítja a Próféciát az újabb részletekért, és az olvasottak alapján utazik el a Világ különböző pontjaira; közben több ősi helyet is feltár és összesen három mágikus követ gyűjt össze (Fekete, Vörös, Fehér). Továbbá fel kell számolnia még egy Teg-Du-Bhorez nevű szektát is, amelynek tagjai szintén a köveket akarják, és amelyekkel végül a gonosz istennőjüket, Lith-et akarják megidézni, a Világ végzetének beteljesülése érdekében...

Itt találtam egy fórumot, ahol segítenek ha elakadsz, vagy valami problémád van a játékkal

Végezetül pedig, jó szórakozást kívánunk a GB-epizódokhoz! - A Szerkesztők... ;)