Roland Dankó (Roli)

A riportot készítette 2012 02 03.-án OBig.

English interview

OBig: Hát nem is tudom, hogy kezdjem. Mondjuk mi a véleményed a világbékéről? LOLLOL -ROTFL

Nna jó, egyszerűbb kérdéssel kezdem: Mond el magadról valamit. Kezdjük az elején: Tudom, nehéz gyermekkorod volt, az utcán nevelkedtél, a sikátor volt a gyerekszobád. Tanulmányaidat a piacon szerezted, diplomádat ásatásokon. A temetőben. Jól van-jól van, rendbe hozom magamat, és tényleg rendes kérdésekkel foglak zaklatni.

Hát először is, tényleg mondj el magadról valamit. Kor? Hol laksz, és miért? Család, mit tanulsz? Mi szeretnél lenni, mivel foglalkoznál szívesen, majd ha felnősz? LOL

Roli: Köszönöm a szívélyes fogadtást… De sajnos az ügyvédem jelenléte nélkül nem válaszolhatok semmiféle kérdésre. LOL.

’90-ben születtem, Sátoraljaújhelyen (ezt próbálják a külföldiek kiejteni! :D) Ez egy kis város Magyarország észak-keleti részén. Sok minden fűz ide, de nem sokáig szeretnék itt élni. Ma már egy 21 éves „felnőtt” (?LOL) főiskolás fiú vagyok, aki pénzügyi szakügyintézőnek tanul, habár sose szerettem volna ilyennel foglalkozni. Családommal élek, (édesanyám és testvérem) mondhatni jól kijövök velük – jó az idegrendszerem. LOL! Amint elvégeztem az iskolát, munkát szeretnék találni, így bekerülni a nagybetűs életbe. Most ez minden, későbbiekben pedig biztos, hogy lesz majd egy komplexebb elképzelésem, hogy mit is szeretnék magammal kezdeni. :)

OBig: Mikor ismerkedtél meg a TR-el, és mi okozta benned ezt a makacsságot, őrültséget, hogy még pályákat is képes vagy létrehozni?

Roli: Nos, ez még 1998 környékén volt, mikor az egyik tévéműsorban a PSX-es játékokról volt szó. Mivel akkoriban nem volt számítógépünk, csak PSX-ünk, ezért érdekelt, hogy milyen játékokat mutatnak. Közöttük volt egy bizonyos „Tomb Raider” nevezetű játék (akkoriban ki se tudtam normálisan ejteni), amit úgy állítottak be, hogy nagyon nehéz, és csak felnőtteknek ajánlják. Volt még pár képkoca Nell McAndrew-ról is, az akkori hivatalos modellről. Szerelem volt első látásra. Rögtön mondtam apámnak, hogy másnap vegye ki ezt a „Tomb Raider”-t, aztán üljünk le játszani, mert nagyon érdekel, hogy mi lehet ilyen nehéz benne. Így is lett, másnap a TR3-mal állított be. És ahogy játszottam és néztem apám szenvedéseit is Larával, rögtön gondoltam, hogy igazuk volt, ez tényleg egy nehéz játék LOL. De épp ez volt benne a jó, főleg egy „Crash Bandicoot” után. Nem hagytuk magunkat, kb. egy hét alatt már túl voltunk 2 pályán is LOL! Így, szépen lassan, de két hónap alatt sikerült végig vinnünk a TR3-mat, később már egyedül is kijátszottam, egy pici segítséggel. Aztán jött az első, második rész, majd ’99-ben a negyedik rész, és a többi. Már akkor is lenyűgözött, hogy hogyan tudtak ilyen zseniális játékokat PSX-re készíteni, mert simán verte mind játékmenetben, grafikailag, zenében az akkori összes PSX játékunkat. Nem tudtam, hogy létezik PC-re is, mert gőzöm nem volt a gépekről se akkoriban. Tehát szerelem volt első látásra, sajnos (LOL) még mai napig is függője vagyok.

2002-ben meglett az első számítógépünk, hát persze, hogy a Tomb Raider-eket be kellett szerezni rá. Mikor megkaptam a TR5-öt, nem tudtam, hogy mi a fene lehet a második CD-jén?! Kibontottam, megnéztem, de el is raktam, mikor megláttam, hogy ez meghaladja a képességeimet, egy szót nem értettem belőle… Nem tudtam, hogy mi lehetett az…

Aztán később, 2003 fele, mikor már internetezni is jártam, rábukkantam a TREditor.hu oldalra, ami akkoriban a tr-hu aloldala volt, így onnan kattintottam rá. Láttam, hogy ezek nem azok a TR-ek, amikkel játszottam, tehát valami szerkipálya szerűségek lehettek… Elkezdett egyre jobban érdekelni a dolog, letöltöttem párat. Majd így szépen lassan begolyóztam, és elő vettem a Level Editor CD-t, újra feltelepítettem… Ekkor jöttem rá, hogy mire is jó az. :) Majd szépen lassan, de így kezdődött el a „pályafutásom” a TRLE-vel.

OBig: Hogy voltál olyan bolond, hogy még weblapot is létrehozz, eme szenilis bolondság miatt?

Roli: Mikor már itthon is volt internet hozzáférésünk, mindenképp szerettem volna egy saját weboldalt, hogy így is a TR előtt tisztelegjek. Volt már akkoriban több oldal is, de a tr-hu-n akadt meg mindig a szemem, ám akkor is szerettem volna egy saját oldalt. Én ilyen fafejű vagyok… Majd pár hétre rá sikerült megvalósítanom egy html oldalt, aztán később egy portálrendszerre épülő oldalt. Nagyon boldog voltam, és még boldogabb, hogy voltak látogatók is. LOL (Ez volt a www.tr.extra.hu, ma már megszűnt egy tárhelyszolgáltató cseréje miatt.)

Később, mrique, (aki a mai napig egy nagyon jó barátom, és valamilyen szinten gyökeresen megváltoztatta az életem) segített egy komoly oldalt megvalósítani, így már a látogatók is jöttek szép számmal. Teljesen odáig voltam, nagyon boldog voltam. :)

Ekkor, OBiggal (aki nem tudná, ez interjú riportere LOL) már régóta ismertük egymást, tiszteltük egymást. Az Ő baromsága (LOL), na jó, ötlete volt, hogy vegyem át tőle a www.tombraiders.hu szerkesztését, így létrehozva Magyarország legnagyobb TR oldalát. (Ma már hivatalos oldal vagyunk.) (A tr-hu azóta szinte megszűnt, lehalt.) Itt megtalálható szinten minden a TR-ről. És persze aloldala a TREditor.hu, ahol megtalálható az összes eddig megjelent TRLE official és unofficial pálya. És a bugos oldal is, ami a világ legnagyobb bugtára.

Nem tudom elégszer megköszönni a lehetőséget!

OBig: Mégis, mennyi időt töltesz a site-al hetente, figyelni, módosítgatni ahogy szükséges? Van valaki aki segít ebben? Van szükséged valakire aki segít ebben?

Roli: Sokat, pláne mikor egy hiba becsúszik, csak ülsz felette, és googlezol, mint egy őrült LOL. Heti több órát az biztos, fórumon is sok időt töltök. De néha csak attól függ az időtöltés, hogy épp hogy jönnek a legfrissebb hírek. Sőt volt, mikor napokat töltöttem egy-két cikkel.:)

Szerencsére van segítségem igen, így jobban megy a munka. Robbie-val szoktuk összedugni a fejünket, és gondolkozni, hogy mi kell még, vagy épp mi nem kell a site-ra. De többször sikerül közös nevezőre jutnunk, mint nem. LOL :)

OBig: Van kedvenc TR helyszíned? Egyiptom, a dzsungel, vagy a városok?

Roli: Őszintén szólva nincs, jöhet bármi. :) Szerintem mindent jól megoldottak a készítők, így nem igazán tudnék kiemelni egy helyszínt sem. Mindegyiknek megvan a maga jója és hátulütője is. Mindegyik más-más helyet foglal el a szívemben.

OBig: Egyáltalán hogy jutott az eszedbe, hogy pályákat építs, kiidegelve ezekkel a játékosokat? A TRLE leírásából tanultál? Ki segített?

Roli: Őszintén?! Nem akartam kimaradni a jóból LOL. De tényleg. Láttam, hogy 2003 fele már több 100 pálya volt, és az a tudat vezérelt, hogy ezeket „hétköznapi emberek” készítették, hát akkor miért pont nekem ne jönne össze egy pályácska?! És amibe egyszer bele szeretnék fogni, abba biztos, hogy bele is fogok... :)

Így hát letöltöttem a magyar nyelvű TRLE tutorialt a TREditor.hu-ról. Olvastam, párhuzamosan próbálgattam dolgokat a leírással. Ám sok minden nem jött össze, ezért kicsit szomorú voltam. De hála Istennek már voltak előttem magyar pályaszerkesztők. Megkerestem Emőkét (Garfield-ot), aki már több, számomra nagyon szép és okos, ügyes pályákat épített. Nagyon kedves volt, és mindent elmagyarázott, amit nem értettem. Fejet hajtok előtte, hogy volt idege hozzám LOL. Ezúton is nagyon szépen köszönöm Neki!

Aztán több pályát próbáltam „szerkeszteni”, hogy jobban belejöjjek. Boldog voltam, mikor össze tudtam két szobát kapcsolni, és vizet „építeni.” Majd így pár szobás kalandokat készítgettem, gyakorolgattam, ismerkedtem a szerkesztővel. Aztán külföldi oldalakon láttam a Wadmergert, azzal már lehetett új tárgyakat, új ruhát belevinni a kalandba. Majd így szépen lassan megszületett az első pályám, amit már publikáltam is.

OBig: Mit imádsz egyáltalán ezen a nagykeblű, gúnyos mosolyú nőn, ezen a Lara Crofton? És persze ha van ilyen, mit nem szeretsz benne. Mondjuk azon kívül, hogy olyan emberekkel is összehozott, mint eme riport kiagyalójával. LOL

Roli: Hmm… imádom a stílusát, életvitelét, kinézetét. Szóval úgy imádom, ahogy van. Neki köszönhetek sok dolgot ebben az életben, többek között azt is, hogy megismertelek Titeket is. :) A Tomb Raider találkozók pedig kimondottan életem egyik legszebb, de egyben legőrültebb napjai! A lényeg, hogy nagyon jó fej embereket ismertem meg, neki köszönhetően. (Azért ez elég furcsa, nem?! :)

OBig: De most komolyan: Szerinted miért játszanak ezzel a felnőtt emberek, elég gyerekes módon?

Roli: Szerintem van valami nagyon misztikus Larában, mint karakterben, és persze magában a játékban is. Mind a fiatalabb korosztályt és az idősebbeket is le tudja kötni, mert nem korhoz kötött. Mint az egyik interjúban is elhangzott a készítőktől: a játék egyfajta menekülés. Olyas valakivé válhatsz, aki való életben nem lehetsz! És ez szerintem is teljes mértékben így van.

OBig: Van kedvenc pályád, pályakészítőd?

Roli: Sok kedvenc pályám van, pályakészítőm is. :) Pár kiemelten kedvenc pályák a sok közül: Jungle Ruins 1-3, The Experiment 3 (Part2) - Budapest, TR Search HQ - Emergency!, Coyote Creek, Underworld UB4, Himalayan Misteries, Time Odyssey, Reign of Chaos, The Jerusalem Project - The Cherubim are Calling, Mists of Avalon - First Clues, stb.

OBig: Mit nem szeretsz ezekben a kalandokban? Harc, sok mászkálás, secretek megkeresése, nehezebb feladatok? Vagy hogy néha gondolkodni kell? LOL

Roli: Nehéz kérdés, de így kimondottan nem tudok semmi zavarót kiemelni. Az egész a pálya játékmentétől függ. Ha érzed, hogy gyenge a gameplay és a játékidő, erre beraknak egy 10 percnyi ládatologatást, akkor már húzom a számat. Vagy ha nem mutatja kamera, hogy melyik kar mit aktivál. Vagy ha nagyon sötét van egy pályán, és nem biztosít a készítő elég fáklyát, vagy ha túl nehéz és medit nem. Továbbá nem szeretem, ha mp-re és mm-re pontos időre futások, nehéz akrobatikai sor jön.

OBig: Mi a véleményed arról, hogy pár pályakészítő, mint pl. Horus, vagy llyaine, letiltották a pályáik letöltését sok oldalon? (Persze kivéve a TREditor.hu-t.)

Roli: Le kell szögeznem, hogy tiszteletben tartom a döntésüket. De őszintén szólva teljesen értelmetlen lépésnek találom. Ha már egyszer hónapokat, éveket szenvedtél pályák megépítésével, és sok időt vett el az életedből, akkor nem értem, hogy miért kell azt az egyik pillanatról a másikra eltávolítatni?! Az már a történelem része valamilyen formában, nem kéne ezt csak így eltüntetni. Azt se értem, hogy copyrightok miatt miért kellett végleg eltávolítani őket. A szerkipályák nagy része tartalmaz olyan zenéket, amik „copyright” alatt vannak, mégse törölték őket az alkotójuk. Én a helyükben maximum kicseréltem volna a szóban forgó zenéket, stb. majd újra kiadtam volna őket. Ha pedig attól félnek, hogy lenyúlják az objectüket stb. a pályáikból, akkor mai technikával már 1-2 kattintással zárolni lehet a .tr4 fájlt, így senki nem tudna belenyúlni. De hát ez az ő döntésük volt. Szerencsére vannak még olyanok, mint pl. Te is, akik nem szedték le a pályáikat, így bárki számára mai napig elérhetőek, és továbbra a TRLE örökségeit képezik. :)

OBig: Az első pályádat, a The Crystal of Life -ot (Az élet kristálya) 2005-ben dobtad ki. Engem kicsit a TR3, és Gold-ra emlékeztetett. Ahhoz képest, hogy első alkotásod volt, és nem kapott nagy értékelést, nekem tetszett. Zavart a gyenge értékelés? Egyáltalán mi a véleményed a review-król? Hasznosak, vagy sem?

Roli: 14 éves voltam akkoriban, és még nagyon-nagyon kezdő. Valahol gondoltam, hogy nem fog 5 pontnál többet kapni. Sok mindent ki kellett volna javítani, mielőtt kiadom, de volt, amire nem voltam képes, másra pedig bugok jöttek elő, amiket nem tudtam akkori fejjel kijavítani. Mindegy, nem szépítem, olyan lett, amilyen. :) Mai fejjel már teljesen újracsinálnám, sőt ki sem adnám ilyen formában LOL. De ettől függetlenül örülök, hogy tetszett! :)

Amint írtam, nem számítottam jó pontokra, ezért nem zavart a gyenge értékelés. Abból tanul az ember, ha van hozzá kritika is. Legközelebb már oda kell figyelni a hibákra, gyengeségekre, de nem?! Most pl. van egy pálya, amire azt mondják, hogy „nagyszerű, minden tetszett benne”. Ezt egyrészt nem akarom elhinni, másrészt ezzel nem viszi előrébb a szerkesztőt. Talán jobb a negatív review, abból többet lehet tanulni

Minden review-t elolvasok, minden visszajelzést, akár többször is. Akkor, is ha pl. egy új pályából képet küldök. Fontos, hogy tudjam, mit gondolnak az emberek. Nem magamnak készítem a játékot, hanem Nekik… :) Aztán igyekezek eleget tenni ezeknek, ha még nem is mindig úgy jön össze, hogy szeretném. LOL

OBig: Még ugyanabban az évben, fél évvel rá, kiadtad a Tomb Raider Revelations- The Scion -t. Ez már jobb volt, és ezzel megalapoztad a következő pályáidat. A textúrázással azért még itt is hadilábon álltál,.. De ez már kétpályás szint volt, és a második már igazán jó kaland volt.

Roli: Kiadtam, de lehet nem kellett volna. Legalábbis nem ilyen formában. Hibás volt több trigger, Natla se úgy működött, ahogy kellett volna. Igen, bugokról és textúrákról nem beszélve. De mentségemre legyen, hogy azokat se tudtam kijavítani… sok technikai problémába ütköztem akkoriban is. Nem szeretett a TRLE LOL. De mai napig nem értem, hogy hogyan tudtam fél év alatt kitojni egy pályát, ma már nem menne, ha akarnám se LOL…

OBig: Majd egy évre rá, 2006-ban jelent meg a második rész, a Tomb Raider Revelations 2- The Golden Mask. Ez már 5 pályából állt, majdnem 9-es értékelést kapott, és bizony voltak benne nehezebb részek is. Mi a véleményed a pályák nehézségi fokáról? Mert ugye nem mindegy kinek készítesz pályákat. A profiknak csak, mint pl. a RunLaraRun, vagy pedig mindenkinek, akár a kezdőknek is. Szóval milyennek kell lennie egy pályának? Nehéznek, de azért játszhatónak?

Roli: Igen, itt már meglátszik a fejlődés, többet ültem minden felett. A textúrák még itt-ott elég csiricsárék, mai fejjel átmennék mind történelmileg, mind sztoriilag. Épp a minap játszottam újra, és csak néztem, hogy ezt meg minek csináltam ide, minek csináltam oda?! Hogy kerül ez ide, hogy kerül az oda?! Káosz LOL

A pályákat próbáltam nehézségileg növekvő sorrendbe tenni, mint ahogy a fő játékokban is vannak. Utólag elnézve talán elég nehéz lett pár csapda, ahhoz képest, hogy a pályáimat mindig mindenkinek szánom, nincs kimondottan „célközönség”.

És hogy milyennek kell lennie egy pályának?! Játszhatónak! Nem szabad túl nehézre venni semmit, mert lehet, hogy épp amiatt fog egy-két játékos örökre megutálni LOL. De itt a nehézséget csak a csapdákra és időre futásokra, nehéz ugrásokra értem. Ha egy puzzle nehéz, az jó. Mint játékos, szeretek magamtól rájönni nehezebb puzzleökre, néha olyan jó érzés. :)

OBig: Két év munka, és ott volt a Back to Basics 2008 - 04 Pachacutec Inca's Valley. Ezzel Te is beléptél a BTB-s csapatba. Milyen volt adott textúrákkal, bizonyos szabályok között pályát építeni? Hol értesültél erről a versenyről?

Roli: Szinten minden TRLE oldalon meg volt hirdetve, hogy jön a 2008-as BtB, amiben Peru lesz a téma. Akkor nagyon örültem, mert akartam egy TRA Peru pályát építeni. És ki akartam próbálni mindenképp egy ilyen BtB versenyt is. Jó, mert meg van adva minden, amivel dolgoznod kell, neked nincs más dolgod, csak építeni. (Ez jó, mert magamat ismerve mindent az utolsó pillanatban változtatok, de sajnos ezzel is csak megy a megjelenési idő.) És érdekes látni, hogy mások mit tudnak kihozni belőle. Talán egyszer még részt veszek egy ilyenben, nem tudom…

OBig: Az 5. munkád 2008-ban vált elérhetővé, a Tomb Raider Revelations III - The Hand Of Rathmore. No ez az eddigi legjobb, legszebb mű. Két remake pálya és a BTB-s szint is helyet kapott benne. De még ezt is lehetett teljesíteni medipack használata nélkül is. A 2010-es év Hall of Fame-ben is ott van. Bizony előkelő helyre került. Elégedett voltál azzal, hogy milyen jól fogadták?

Roli: Viszonylag sokáig dolgoztam rajta, mert nem annak indult a Revelations III, amit megkaptak a játékosok. Építettem dzsungeles, egyiptomi pályákat, azokkal akartam valamit kezdeni.

De ahogy a BtB-be beléptem, (lásd fentebb) teljesen megváltozott a véleményem, és inkább azt akartam folytatni. Akkor jött a TRU láz is, így az utolsó pályát hasonlóan próbáltam lemodellezni az akkori screenshotok alapján. Viszonylag ez is gyorsan meg volt, gyorsabban, mint gondoltam. De akkor napi 4-5 órákat is szerkesztettem. Aztán kész lett. :) Ám a review-ket nem érzem valóságosnak. Vagy én vagyok ilyen szigorú magamhoz, vagy a játékosok szerették a pályákat, nem tudom. De hogy 9 pont felett kapott, ez meghökkentett. Maximum 9 pontosra értékelném, ha játékos lennék, de az is jó eset már. S utólag itt is rájöttem, hogy az utolsó pálya talán túl nehéz volt – nem akartam ilyen nehézre szánni, higgyétek el! LOL

Az, hogy bekerült a Hall of Fame-be, külön „sokkolt”, persze jó értelemben. Nem érzem, hogy egy HoF játék lenne.

OBig: No viszont ejnye-bejnye. 4 éve már ennek, és azóta nem adtál ki pályát. Min dolgozol most, ha egyáltalán dolgozol? Vagy kocsmába jársz ez helyett? LOL

Roli: Így van, dolgozok, mint egy állat LOL. 2008 vége óta dolgozom a Tomb Raider Revelations IV: The Curse of the Sword-ön, és végre ezzel a játékkal meg vagyok elégedve. Amint régen láthattátok, kipróbálgattam sok dolgot ehhez a pályához is: volt tenger alatti helyszín, budapesti horroros pálya, stb... A TRtalálkozón még játszottatok is vele. Később nagy részét kitöröltem a játékból. És hogy miért? Azért, mert nem éreztem úgy, hogy „fel vannak nőve” egy komolyabb játékhoz. Persze megvannak még, ott porosodnak egy CD-n. :) Talán egyszer még előveszem őket…

Lényeg a lényeg, hogy 2 éve szinte teljesen újra kezdtem a játékot: egyfajta, ki nem adott Core Design TR: Anniversary Edition és a kezdetleges (alfa) TR: Legend ötvözete lesz – persze nem 1:1 formában. Hozzá adtam saját játékelemeket, egyedül csak a stílust, és jó pár szobát próbáltam lemodellezni, amiket képeken és videókon láthattunk a meg nem jelent játékokról. Fő célom vele, hogy játszhassanak az emberek velük, mert sokuknak „fáj a szívűk” emiatt. Talán ez majd egy kicsit kárpótolja őket. :)

OBig: Most már használod az NGLE-t és TRNG-t az új projecthez. Számodra milyen előnyeik vannak? Hány pályás lesz a szint? Nehézségi fok? Filmbejátszások, animok lesznek benne? Egyáltalán ezeket a filmeket nehéz összehozni?

Roli: Elképesztő, hogy a NGLE-nek és a TRNG-nek köszönhetően mennyi mindent meg lehet valósítani a régi, tomb4.exe-hez és winroomedithez képest. Szebb textúrák, szebb objectek, jobb játékmenet. Szinte bármit meg lehet oldani, csak fantázia kell hozzá, de persze át kell nyálazni a TRNG alapjait is, hogy mi merre hány centi.

Sajnos nekem még itt-ott magas ez a dolog, így segítségeket kérek különböző fórumokon, és mindig van, aki tud segíteni, köszönöm Nekik! :)

De visszatérve a Revelations IV-re:

Eredetileg 4-5 pályát szerettem volna, de a szerkesztés során kiderült: annyi nem elég, többet akarok. Így ma már 8 pályát tervezek: egyiptomi, görög, havas, városi, dzsungel környezettel. Ebből 5 úgy ahogy, de kész van. A városi (Tokió) pályába még egyáltalán nem kezdtem bele, pedig igazság szerint azt várom (és félek tőle) a legjobban, mert még soha nem készítettem városi pályát. De kár lenne kihagyni, így bele adok képességeimhez mérten mindent, amit tudok. :) Eddig több, mint 4 gigányi a Rev4 mappám, lassan hely sincs a gépemen LOL. Plusz, már ha kész lesz minden, úgy tervezem, hogy végigmegyek a Meta2tr-rel is a pályákon, hogy csökkentsem a kockás geometriát.

Ám sajnos nem sok szabadidőm van, vagy néha kedvem nincs, ha már rá kell néznem a szerkesztőre. Egy idő után már unalmas ugyanazt a pályát látni több 100x egymás után, míg teszteled…

Animáció sok új van, filmbejátszásokról nem tudok nyilatkozni még, azokat általában a végére hagyják. :)

Nehézségi fok: Semmiképp nem rakok bele olyan csapdákat, amik nagyon nehezen kivitelezhetőek, hacsak hardcore gamer nem vagy. Nem! Olyat szeretnék, amit mindenki végig tud vinni, akár leírással is… szeretném, ha a valódi TR játékokra hajazna a nehézsége, nem pedig egy-egy nehéz szerkipályára. A gameplayre is rágyúrok, jobb lesz, mint az előző pályáimon. Biztos megjelenési dátumot egyelőre nem tudok mondani, talán 2013 vége, 2014 eleje. Vagy ha addigra valami csoda történik, akkor már lehet, hogy 2013 közepén…

És a végére egy jó tanács: SOHA NE REMAKELJ! LOL Hidd el nekem, fárasztóbb munka, mint saját kútfőből készíteni valami egészen újat. Rengetegszer nézek egy-egy képet, azokhoz igazítani mindent nehéz ügy. Inkább találj ki valami újat, én is azt fogom tenni majd a jövőben.

OBig: Ünnepi, vagy gyerekpályát nem akarsz létrehozni? Egyáltalán szereted ezeket a veszélytelen, kikapcsolódást jelentő szinteket?

Roli: Igen, a távoli jövőben mindenképp szeretnék készíteni egy kimondottan gyerekeknek szóló pályát. (Elsősorban azért is, mert ha egyszer gyerekem lesz, majd megmutassam neki, hogy apa mit készített LOL). Ez azt hiszem jó lesz nekem is, és a játékosoknak is. Nekem azért, mert nem kell egy darabig sírokat látnom, a gyerekeknek meg azért, mert remélem, hogy szeretni fogják. Ötlet már van rá. :)

OBig: Meg persze gondolsz a saját, második gyerekkorodra, hogy akkor is tudj valamivel játszani. No de: Milyen tanácsot adnál valakinek, aki el akarja kezdeni a Level Editorral?

Roli: Ne légy rest elolvasni a manualt! Abban az alapok le vannak írva, ajánlom, hogy ahogy olvasod, úgy próbálgasd megcsinálni is. És mindenképp nézz bele a tutorial (tut1) pályába, mert abban átfogóbban nem lehet jobban elmagyarázni, és megérteni az alapokat.

Ha kezdő vagy, ne rögtön a NGLE-vel és a TRNG-vel kezdj! Szépen lassan, de bele fogsz rázódni a winroomeditbe, majd onnan már más lesz a szitu a NGLE-t megismerni.

OBig: Más játékok? Azt tudom, hogy Te is szereted a Drakan mindkét részét? És Indián János? Vagy valami más? Mario? LOL

Roli: Imádok más játékokkal is játszani. Említetted a Drakant. Na, talán az a TR mellett a másik kedvenc „sorozatom”. Van benne valami TR-es, de mégse TR-es. Talán a jó kis dudapár és az ugrabugra?! LOL Nem, amúgy tényleg nagyon lekötöttek, kár, hogy nincs hír harmadik részről. Szeretem még a Resident Evil játékokat, bár kimondottan csak a 4-et és az 5-öt. A régebbi részekben nagyon be voltam rezelve LOL. És nem mehetek el a BloodRayne mellett sem, imádok kaszabolni LOL :). Indiana Jones-ból csak az Emperor’s Tomb-ot játszottam, de azt többször is, mert nagyon tetszett. És még sok mással, pl. Max Payne, Hitman vagy Simsek…

OBig: Találkoztál valaha valakivel a valódi életben, akivel az interneten kommunikáltál?

Roli: Persze! Többek között Veled is, vagy már nem emlékszel?! LOL! Ott voltak a TR talik, remek alkalmak voltak, hogy a chaten/fórumban megismert embereket személyesen is láthattam, találkozhattam velük. Külön élmény volt, hogy az első találkozómon a Rev2-vel, majd a másodikon a Rev4-gyel játszottatok. Jó volt nézni, hogy szenvedtek (LOL!!!) + jó látni, hogy más hogy játszik, valamivel, amit Te készítettél.

Valamint találkoztam mrique-vel, Robbie-val, és még szeretnék sokakkal is!!!

OBig: Igen, 2006-ban ott voltál először márt Te is a magyar TR találkozón. Sajnos 2009-ben Nyíregyházán volt az utolsó. Szerinted van ezeknek létjogosultsága, összetartó ereje? Milyenek voltak számodra azok a TR talik, amiken részt vettél?

Roli: Először is sajnálom, hogy azóta nem volt tali, jó lenne már egy, de csak a közelemben! LOL! Jó élmény, hogy olyan emberekkel találkozol, akik szintén azt szeretik, amit Te. Nem a falnak beszélsz LOL. És igaz, hogy a talik jobban összekovácsolják a közösséget, jobban meg lehet beszélni dolgokat, eszmecsere, stb. És tudom, súlyos katarzist okoztak az események, azóta is pszichológushoz jársz. LOL J

OBig: Szerinted lesz még találkozó?

Roli: Lesz, kell, hogy legyen. :) Szeretnék ismét találkozni a „régiekkel”, ám azóta vannak új emberek, jó lenne velük is személyesen is megismerkedni!

OBig: Hogyan látod a jövőt? Kezdesz belefáradni ebbe az egészbe? Felkészítesz valakit hogy átvegye végül? Meddig áll szándékodban folytatni az aktív tombraiders.hu-t, a fórumot?

Roli: Őszintén?! Igen, szépen lassan kezdek belefáradni az egészbe, de még egy ideig folytatni szeretném, amíg tehetem. (Itt a pályaszerkesztésre gondolok.) Sokat gondolkodtam egy „nyugdíjba vonuláson”, Revelations epizódot többet nem szeretnék a IV után, sőt multipályákat sem. Maximum 1-1 pályát… :)

A weboldal szerkesztése más, azt addig szeretném folytatni, amíg csak tudom. Az fontos, nagyon fontos. :)

OBig: Nagy dolog volt a TR2 teljes magyarítása. Hogy hoztad össze? Honnan szedtél ennyi remek hangot? Mi a jövő? Lesz még ennek folytatása?

Roli: Egyik spanyol ismerősöm, SuiKaze Raider mesélte, hogy megírt egy progit, amivel le lehet fordítani különböző klasszikus TR játékokat. Így jött az ötlet, hogy nekiállok a TR2 Goldnak - abban úgysincs se cutscene, se FMV, csak szövegek. Így hát először az lett kész. Majd nagyobbra vágytam: TR2! De ugye itt már vannak custscenek is, így kellettek magyar hangok is. Megírtam egy hirdetést, végül megjöttek a megfelelő hangok. Igazi szinkronszínészek, akiknek már tévés, rádiós múltjuk van! Legelőször nem hittem el, azt hittem álmodok :) Utána jött namivanmar, vele meghegesztettük a játékot. Így született a magyar TR2. :)

És hogy lesz-e folytatása? Egyelőre nem tudom megmondani. Remélem, mert a szinkronszínészek benne lennének. Már csak egy a bökkenő, hogy nincsenek FMV dekóderek, és az ékezetek se működnek más játékokban – még. Remélem, hogy ezek megoldódnak, utána már nem jöhet akadály.

OBig: Rengeteg szmájlit szúrtál be a riportba. Ennyire jókedvű, optimitsta ember vagy, vagy csak valami görcs állt a kezedbe? LOL

Roli: Optimistának tartom magam, igen. :)  Bízni kell benne, hogy sikerülni fog, amit kitűztél magadnak, és nem szabad depresszióba esni se. Az élet egy ilyen játék, úgyse éli túl senki, szóval nem szabad nehezen venni.

OBig: Köszönöm, hogy válaszoltál erre a pár kérdésre, jó munkát a továbbiakhoz, és persze jó idegeket. :) Illetve volna még egy kérdésem, ha már ennyire válaszoltál. Mi a bankkártyád PIN kódja??? LOLLOL