Phabius Phodes (Fabio Ribeiro)

MichaelP (Michael Prager) interjúja September 2002

Michael: Mikor kezdtél TRel játszani és hogyan kattantál rá a Level Editorra?

Fabio: 1996ban kezdtem játszani Tomb Raiderel, amikor először kijött. Azóta nem tudom abbahagyni! Aztán jött TR Gold, TR2, TR2 Gold, TR3, LA, TRLR és TRC, oh... és persze a Times pálya! Először a neten hallottam az Editorról, a megszünt tombraiders.comon, hónapokkal a megjelenése előtt. Már akkor elkezdtem tervezni első pályámat, csak az elméletek alapján amiket a net szövegekből tanultam... Ahogy kijött megvettem és három hónap alatt befejeztem az első pályám. Most totálisan függő vagyok és nem tudok megszabadulni tőle!

Michael: Érdekes. Szóval már azelőtt úgymond megrajzoltad a pálya tervet hogy építeni kezdtél? Mi fontos neked a saját pályáidon és mi az amit soha nem építenél?

Fabio: Igen! Három hónappal az editor megjelenése előtt elkezdtem tanulni mit fog tudni, infók és kommentek alapján a neten. Szóval csináltam egy pályatérképet Adobe Photoshopban, az összes szobával, rejtvényekkel és egyebekkel... Persze meg kellett változtatni néhány dolgot, mint szoba geometria és néhány rejtvény, az eredeti WADok limitei miatt. És mert az Editor első látásra olyan lenyűgöző volt, sok dolgot menet közben terveztem az építési procedúra alatt. De elmondhatom hogy több mint 50% előre meg volt tervezve. Még megvan az eredeti térkép! Nekem a vizuális aspektus fontos a pályáimon. Persze a játékmenet is jelentős tényező, de mindig is speciális gondot fordítok a hely geometriájára és textúráira. És a megvilágítás, bár ez az egyik legnehezebben megoldható dolog. Nem tudom pontosan mit nem csinálnák soha egy pályán... Mivel a fantázia a belépő egy jó pályához, szóval akármi jut eszembe valósággá válhat, vagy majdnem...

Michael: Te is írtál reviewkat néhány szerki pályához, de az régen volt. Még mindig játszol más készítők pályáival és ha igen melyek és miért azokat választottad?

Fabio: Játszok pályákkal (vagy pályák részeivel) mikor tehetem, de olyan kevés időm van mostanában mert a bandámmal turnézunk úgyhogy a szabad perceimet inkább a saját pályáimra szánom. Be kell fejeznem pálya 3at. 90%a kész. De azt hiszem nagyon fontos más pályákkal játszani, inspirációt szerezni és látni az emberek hogy boldogulnak a képességeikkel. Az utolsó pályák amikkel játszottam a Rescue sorozat néhány pályája volt Pascaltól. Bámulatos! Hiszed vagy nem, még nem játszottam The Last Crusadeel! Ezzel fogok játszani következőnek. Renének köszönhetem! Még a project fileokat is elküldte és elképesztőnek látszik! Általában a reviewk alapján választok pályát a siteodon. A jobbakat választom. Továbbá szeretek screenshotokat látni előbb.

Michael: Biztos vagyok benne a reviewerek a siteon boldogan hallják hogy emberek a reviewik alapján választanak pályát. A saját pályáid reviewit is olvasod és törődsz velük? Emlékszem egyszer régen egy srác olyan dühös lett egy kritikus review miatt - mi a véleményed ma a review systemről általában hogy már több mint egy éve létezünk?

Fabio: Igen, időnként olvasom a pályáim reviewit, hogy tudjam vajon jó munkát végeztem! És igen törődök a reviewkkal! Először is, tükrözik a pályád minőségét. De nem veszem személyesnek, csak technikainak. Aki reviewt ír pontosan tudnia kell miről beszél. Szóval ha olyat olvasok ami felületes vagy nem koherens, egyszerüen nem érdekel... Első pályámmal, valaki rámutatott egy 'tervezési hibára', de valójában csak kihagyott egy secretet! És persze a reviewk a belépési pontok hogy megtudjuk milyen is a pálya, a story, modellezés és textúrázás, minőség, játékmenet, etc. Szóval jó dolog a reviewk alapján pályát választani.

Michael: Mesélj még a bandáról és a turnéról. Emlékszem korábban tervezted hogy Europába jössz és remélted hogy találkozol néhány más raiderrel az úton. Ebből lett valami?

Fabio: Shaman a leghíresebb Brazil heavy metal banda. Legtöbb tagja, engem is beleértve, egy másik ismert bandából jött - Angra. Én vagyok a 'vendég' billentyűs az élő koncerteken. A turné Augustus elején kezdődött, és hetente úgy három koncertet csinálunk. Octoberig Braziliában turnézunk. Aztán megyünk Europába (France, Germany, Italy, Greece, Spain, Portugal, etc.). És aztán Japan, Mexico, USA. Aztán vissza Braziliába az utolsó koncertekre 2003 Januárban. Mikor Spanyolba mentünk múlt Áprilisban, nem találtam senkit akinek TRhez köze lett volna, szóval nem tudom vannak-e TR fanek abban az országban. De persze, ha lehet, szeretnék találkozni TR emberekkel szerte a bolygón! Úgyhogy amikor Europában, etc, turnézok mindenkit informálok az Eidos Forumon.

Michael: Biztosíthatlak rengeteg TR Fan van Spanyolban (és különösen Cataloniaban). Ahogy említetted René elküldte Project filejait - el tudsz képzelni közös munkát egy pályán másik készítővel? Valaki személy szerint? Mi a helyzet a többi Brazil pálya készítővel, Treeble, Leandro, Jesseas,...? Van kapcsolatod velük?

Fabio: Igen, el tudok képzelni közös munkát egy pályán valaki mással. Renével jó lenne dolgozni, hiszen őt már ismerem, és Pascal is, talán Mirai. Nincs közvetlen kapcsolatom a Brazil készítőkkel, még nem játszottam a pályáikkal de nagyon kiváncsi vagyok rájuk szóval megteszem amint tudom. Egyikük megkérdezett a TRLE manual Brazil verziójáról, amit én kezdtem fordítani Portugálra de nem fejeztem be. Az volt az egyetlen kapcsolat. Főleg azért gondolok közös munkára mert néha nincs elég játékmenet ötletem, de azt hiszem jó vagyok szoba modellezésben és textúrázásban, szóval azt a részt tudnám csinálni ha megtörténik.

Michael: Megélsz a zenédből vagy van valami más munkád? Valami hobbi TRen kívül? Család/partner/barátok hogy kezelik TR munkád/függőséged - ők is játszanak?

Fabio: Igen, minden amit csinálok zenével kapcsolatos. Van ez a bandám - Shaman, és egy másik - Pink Floyd Tribute. És van egy instrumentális progresszív rock projectem a neve (találd ki) Blezqi Zatsaz! Továbbá mint konzultáns/termék specialista dolgozok két billentyű gyártónak - a Japán Kawai és a Svéd Clavia. Tomb Raider az egyetlen hobbim, bár játszok más játékokkal mint a Combat Flight Simulator sorozat. Csak egy barátom játszik TRel, Marcio Baravelli, a Pink Floyd Tribute énekes/gitárosa. Két partnerem a stúdiómnál szintén játszott egy időben de már nem. Egyikük, Ale Souza, az egész sorozatot végigvitte! Barátnőmnek nem nagyon tetszik, de szerintem csak féltékeny Larára :) De megérti mikor órákat töltök az editor képernyője elött, mert ekkor már nem csak egy egyszerü játéknak tűnik, olyan mint egy másodlagos munka, hiszen pályáim felkerültek két Eidos CDre és a Német TR Mozi DVDre. Úgyhogy büszke rá.

Michael: Tulajdonképpen hol laksz mikor nem turnézol? Ott is nőttél fel? Utazgattál a turnékon kívül is? Hova? Helyek amik különösen tetszettek vagy nem tetszettek?

Fabio: Itt lakok, ugyanabban a házban, Sao Paulo - Brazil, mióta megszülettem 33 évvel ezelött! Utazok amikor csak tudok, a banda nélkül, csak szórakozásból. Sok helyen voltam, United States, sok helyen Braziliában, Dél America, etc, etc... A bandával körbejártuk a világot, és úgy látszik idén újra meg fogom tenni. Különösen Europát szeretem! France, Germany, és Spain a kedvenc helyeim! Szépek! Nem szivesen mondom, de nem nagyon szeretem Braziliát. Nem az országot 'fizikailag', ami csodálatos! Hanem a kormányt. Brazilia olyan ország, amely az egész világ egyik legjobb lakhelye lehetne, ha jobb emberek irányítanák. Ha a dolgok nem javulnak az elkövetkező években, azt tervezem Europába költözök, ahol munkámnak nagyobb az elismerése. Mindig mikor oda megyek van egy furcsa 'déjá vu'm, mintha valamikor már lettem volna ott!

Michael: Van példaképed vagy krédód az életben? Mi fontos neked ahhoz hogy boldog legyél?

Fabio: A krédóm Zene! Zenész vagyok 5 éves korom óta. Apu és anyu is zenészek voltak. Ami fontos nekem hogy boldog legyek az hogy azt csinálhassam amit szeretek és megéljek belőle.

Michael: Nézzünk kicsit részletesebben a pályáidba. Úgy tudom hamarosan megjelenik sorozatod 3adik része. Elmondanád honnan jött a sorozat ötlete és hogyan döntötted el hogy összekötöd őket egy storyba?

Fabio: Az egész természetesen történt... Tudod hogy nem tehetsz mindent csak egy pályába, az Editor/Engine limitei miatt. Másfelől viszont annyi a lehetőség hogy mindig jönnek új ötletek, szóval nagyon könnyű túltölteni a rendszert. Az első pályán Lara megtalálta az utat hogy bejusson City of Blezqi Zatsazba (megjelent Apr 5, 2001), a csatornákon át, az Asphaeings Amuletet keresi... Először az egész storyt egy pályának akartam, de az első olyan nagy lett hogy nem tudtam megcsinálni. Aztán kitaláltam Temple of Azzivullast (megjelent Nov 23, 2001). Egy eltemetett templom a város alatt, ahol az Amuletet elrejtették... Aztán felismertem hogy kellene egy 'menekülés' szekvencia. Lara próbál kijutni onnan az Amuletel. Szóval itt jön: a harmadik pálya - The Escape...(megjelent Oct 22, 2002).

Michael: Gondolkozol már a negyedik pályán?

Fabio: Nem. Nem ehhez a sorozathoz. Persze fogok még pályákat csinálni, amilyen hamar tudok, de meg tervezem változtatni a színhelyt... Új story, új helyek, etc...

Michael: Mivel most volt September 11 évfordulója, mit gondolsz arról ahogy a világ reagál a terrorizmusra és hogy a USA háborúra készül Iraq ellen?

Fabio: Ez nagyon komplex kérdés, de megpróbálom... September 11 az egyik legszörnyűbb nap volt a második világháború óta. Szerintem rettentő hülye és embertelen tett. De egyben figyelmeztetés is a United Statesnek, hogy vannak helyek a világon ahol elkél a segítség. Totálisan fanatizmus és mindenféle extrém vallások ellen vagyok, de szerintem ezek hiányos kultúra/információk miatt történnek, a lehetőség hiánya miatt hogy kultúrához/információhoz jussanak. A megoldás ezekre a problémákra nagyon komplex, mert majdnem lehetetlen hogy mindeki egyformán gondolkozzon. Szeretném a világot közös helynek látni. Országok nélkül, határok nélkül, különbségek nélkül... De hogy ez megtörténjen, minden egyes embernek tudatában kell lennie hogy csak hozzájárulunk a bolygó végéhez, és most le kell állnunk. Szeretném azt látni hogy az összes pénzt és technológiát amit fegyverekre költenek inkább a bolygó jövőjébe fektetik, űrkutatásra, természetes erőforrások megőrzésére, mindezeket a dolgokat már tudjuk, minden nap beszélünk róla de sosem csináljuk... Szóval talán azoknak kéne elkezdeni akiknek megvan az ereje hozzá. A USA megint ugyanazt a hibát követi el azzal hogy háborúra készül Iraq ellen.

Michael: Vannak hőseid vagy példaképeid - emberek akik hatást gyakoroltak rád és akikre felnézel?

Fabio: Van néhány "zene" hősöm. Keith Emerson és Rick Wakeman kettő közülük... Most már barátnak tekintem őket!

Fordította: Akci