A Flatland Rover és a Tomb Raider
Bevezető - Mi is az a Flatland Rover?
A Flatland Rover egy önálló kis böngésző, ill. egy Internet Explorerbe vagy Netscape Communicatorba beépülő kis plugin, amely lehetővé teszi, hogy leginkább a Doomhoz vagy akár a TR-hez is hasonló 3D-s világokban kalandozzunk. Ezek az ún. "spotok" .3DML kiterjesztésű fileokban tárolódnak, és egy HTML-hez hasonló metanyelv írja le őket, illetőleg hasonlóan is működnek, mint egy weboldal, hiszen bizonyos dolgokat a hivatkozásokra való egérkattintással lehet elérni és/vagy kivitelezni. Mindemellett azonban a Flatland-spotok tényleg valódi 3D-s kis világok, objektumokkal és textúrákkal, valamint egyszerű kis feladatokkal...
Mi köze van a Flatland Rovernek a Tomb Raiderhöz? Erre leginkább egy szint nevével tudnék válaszolni: "Castle Of Fate". Ez a spot még a TR3Gold US-verziójának CD-jén jelent meg, a "Flatland" könyvtárban, és a végigvitele után megnézhettünk egy videót, valamint gazdagabbak lehettünk egy wallpaperrel. A "Castle Of Fate"-et egy Lemming nicken működő TR-Fan készítette a Flatland Roverhez, és ezzel elindította a Flatland & TR "közös projektet", amelynek keretében további TR-spotok készültek, és készülnek talán még ma is. Tulajdonképpen tehát ez is egyfajta szintszerkesztési lehetőség, ám igazából mellékvágány is, mert teljesen más elven működik mint pl. a TRLE. Mégis, fontosnak tartom az ismertetését, mert bár nem egy nagy durranás a dolog, egy kipróbálást azért megér. Ehhez pedig mindenképpen a "Castle Of Fate"-et ajánlom, mert ez tényleg nem rossz pálya, szemben a többivel, amiket próbáltam, és nem igazán fogtak meg...
A Flatland Rover letöltése, telepítése, és használata, valamint a fontosabb
beállítási lehetőségek...
Optimális rendszerkövetelmények:
-Legalább Pentium I-es processzor
-3D gyorsítókártya
-DirectX 8
-IE vagy NS böngészők
A Flatland-honlap a http://www.flatland.com címen érhető el. Innen a "Download" menüpontból tölthetjük le a programot - kb. 1,5 MByte -, majd egy egyszerű telepítés után önállóan is futtathatjuk, ill. beépül a böngészőnkbe, amely ezek után már képes lesz kezelni a .3DML-fileokat, és indulhat is a barangolás... Egyébként először maguk a .3DML fileok töltődnek le, majd utána az ezekben található hivatkozások alapján elérhető komponensek is, úgy mint a textúrák, hangok, objektumok, és egyebek. Ezeket később már nem kell újra letölteni, mert a gépen megmaradnak...
A .3DML-fileok használatához leginkább magát a Flatland-programot javaslom. Ez teljesen úgy működik, mint a böngészőnk, csak éppen a megfelelő .3DML-fileoknál megjelennek újabb gombok is, ill. könnyebb böngészést tesz lehetővé ezek között. A Rover bal felső sorában a szokásos böngészést elősegítő gombokat láthatjuk, valamint lehetőségünk van skincserére is, a jobb alsó sarok környékén elhelyezkedő kis ábrára kattintva...
Ami igazán érdekes, az a bal alsó sarok és
az itt található gombok:
-Recent Spots: Az öt legutoljára használt .3DML-világ nevei sorakoznak itt...
-Top Spots: Az Internetről, a Flatland oldaláról elérhető .3DML-világokat
jeleníti meg, méghozzá kategorizálva azokat, így pl. a "Tomb Raider"
mappa alatt találhatjuk a TR-es spotokat, melyek közül az egyikre kattintva
az betöltődik és indulhat a játék...
-Builder Resorces: Erőforrások az építők számára,
merthogy természetesen nemcsak játszani, hanem építeni is lehet...
-Brightness: A fényerőt állíthatjuk be ezzel a gombbal...
-Options: Többek között itt engedélyezhetjük a 3D-s gyorsítást, ha akarjuk,
tilthatjuk a hangokat, valamint a látótávolságot is beállíthatjuk, de lehetőség
van még hibakeresésre is...
-Commands: Innen a legfontosabb menüpont a "Help...", ahonnan megtudhatjuk
a billentyűzetkiosztást...
A "Castle Of Fate" (by Rainer "Lemming" Kaufmann) spot
rövid ismertetése és leírása...
Elöljáróban két címet mondok...
TR-es spotok: http://www.flatland.com/3directory/tr.html
"Castle Of Fate": http://www.flatland.com/partners/eidos/castleoffate/castle.3dml
A "Castle Of Fate" címét beírva a böngészőbe, vagy a Flatlandbe, vagy utóbbinál a "Top Spots" menüpontból kiválasztva, elindul a spot, és kezdődhet is a barangolás...
A mászkáláshoz használhatók a kurzorbillentyűk, vagy akár az egér is, ill. az egyes hivatkozások a bal egérgombbal érhetők el. Túl sokat nem is kívánok írni általánosságban a spotról, mindenki tapasztalja meg maga, hogy milyen! Azért annyit mindenképp mondok róla, mintegy "ijesztgetésképpen", hogy nekem is elég sok fejtörést okozott, és, hogy az eddigi TR-tudás ide nem elég, nem megfelelő, mert itt mások a szabályok, a régi tapasztalatokat át kell értékelni, vagy átmenetileg el kell felejteni. Elég rövidke amúgy a pálya, de mégis, rengeteg felfedeznivalót tartogat és akár el is lehet akadni benne (igaz, ez nekem egy bug miatt sikerült)... Vannak titkok - 3 darab -, kapcsolók, gördülő kövek, tüskék, és mentési helyek is, amelyekbe ha belemegyünk, a program megjegyzi, hogy ott tartunk, és oda tesz vissza, ha esetleg elhalálozunk...
A spot végigjátszása...
A legelején rövid nézelődés után rögtön meg
is pillanthatunk egy kis függőhidat, ám ezt ne használjuk, mert beszakad,
és a vízben elhalálozunk. Helyette fedjük fel az első titkot a kis "állványzat"
mellett: a jól ismert soundot fogjuk megint hallani. Ezután elméletileg az
állványzatra kéne lépnünk, és használni a drótkötelet, csakhogy ez nekem nem
működött, nem vitt át a túloldalra, hanem visszakerültem a legelejére. Ez
talán valami bug lehet, vagy nálam hibádzik valami, de tény, hogy nekem más
utat kellett választanom a másik térfélre való átjutáshoz. Még annyit ide,
hogy mikor a drótkötél alatt állunk, megjelenik egy kis mentőöv, amely segítséget
nyújt, tanácsot ad, hogy hogyan kell használnunk a drótkötelet. Ez általánosságban
is igaz, később is így fog működni ez a dolog... Tehát, a drótkötél helyett
próbáljuk meg felfedezni a kis lejtős platformokat, amelyeknek köszönhetően
egészen a vízesésig el lehet jutni, sőt, egy ügyes ugrással akár a vízesés
mögötti járatokat is fel lehet fedezni, és nagyon hamar a harmadik titkos
helyre, valamint a pálya végére lehet jutni...
Ehelyett azonban, ha minden titkot fel akarunk fedni, akkor válasszuk a reguláris
útvonalat, azaz a vízesés tetejéről essünk át a túloldalra! Érdemes kihasználni
azt is, hogy Lara bármilyen lejtőt meg tud mászni, nem csúszik vissza, mint
ahogyan azt eddig megszokhattuk. A túlparton két rácsos ajtó zárja el az utunkat,
így válasszuk az egyetlen szabad járatot, jobbra. Itt találunk egy kapcsolót,
amit húzzunk meg, majd a következő akadály előtt bele is megyünk az első mentésbe,
egy aranyszínű Flatland-logóba. Itt jön aztán a guruló kő: menjünk ki a folyosóra,
majd gyorsan jöjjünk is vissza, és várjunk egy kicsit, amíg a kő elzúg előttünk...
Rövidesen ezután egy újabb mentésbe botlunk, valamint egy karba, amit megint
húzzunk meg. Itt egy újabb akadály vár ránk: alattunk tüskés verem, felette
pedig a potyogó padlókon kell átjutni a túloldalra, ráadásul az útvonal is
kanyargós. Ha hibázunk, a program szerencsére visszatesz minket az akadály
elejére, ahol a mentés is volt... Jussunk át, és fussunk bele az újabb mentésbe,
azonban még ne menjünk tovább! Ugyanis a tüskés verem rejti a második titkos
helyet! Óvatosan essünk le hát, de ne a tüskékbe, hanem oda, ahová a potyogó
platformok zuhantak, mert ott már biztonságos, mivel ezek összetörték a tüskéket.
Itt óvatosan lépkedjünk a lepottyant platformokon, és menjünk előre, a jobb
felső sarok felé, mely egy járatot rejt. Ide sprinteljünk be, mert ellentétben
az eddig megszokottakkal, itt akkor nem sérülünk a tüskéktől, ha gyorsan átfutunk
rajtuk! Ehhez használjuk a CTRL-t, és így rohanjunk be a járatba! A járat
végén egy valaha szebb napokat is látott kalandor csontvázába botlunk, valamint
néhány, már régebben elporladt szerencsétlen flótáséra. És a slusszpoénja
ennek a helynek: nincs tovább, mi magunk is az ő sorsukra jutunk! :) Ugyanis
nem tudunk már innen élve visszajutni...de sebaj, rohanjunk vissza bele a
tüskékbe, elhalálozunk, majd a program visszatesz minket oda, ahol a legutolsó
mentés volt. Egyébként ha ezek után visszamennénk a második titokhoz, már
nem is jelezne, hogy megtaláltuk, tehát ezzel minden okay...
Húzzuk meg a kart, és ezután egy újabb akadály vár bennünket, használhatjuk
a mentőövet is, de már úgyis tudjuk, hogy át kell sprintelnünk a tüskéken.
Tegyük is ezt! Végre visszajutunk oda, ahol a két rácsos kapu állta utunkat.
Az egyiken kijutunk, a továbbvezető út pedig a másikon túlra visz minket,
ahol aztán be is érünk az utolsó terembe, megszólal egy jól ismert TR-téma,
valamint már várnak is minket a jutalmaink... De előtte még menjünk a terem
bal vagy jobb alsó sarkába, és fedjünk fel többek között egy kis labirintust,
valamint a harmadik titkot is! Itt az egyik indiai motívumra kattintva egy
kis creditset is láthatunk...
Ezután térjünk vissza az utolsó terembe, és nézzük meg, mi lett kalandozásunk
jutalma! Az aranypénzzel teli üstre kattintva lementhetjük a wallpaperünket,
1024x768-ban vagy 800x600-ban. A kékes színű Flatland-logóval újra kezdhetjük
az egész pályát, a nagy függönyre kattintva pedig elméletileg megnézhetjük
a videót, valamint a terem is átalakul egy kissé ("Screening Room")...
Ennyi volt! :) Az egészet néhány perc alatt meg lehet csinálni, nem egy nagy
dolog, de megismétlem, kipróbálni azért mégis érdemes, már csak a nem megszokott
kihívások miatt is...
Zárásként
Ennyi lett volna, amit a Flatland Rover és a Tomb Raider kapcsolatáról szerettem volna mondani. Aki kipróbálja, valószínűleg már a "Castle Of Fate" után azt fogja mondani, hogy elég is volt, de az is lehet, hogy kipróbál még többet is, esetleg épít is egy-két újat. Ki tudja? De kipróbálni mindenképpen érdemes. Végezetül, alul néhány kedvcsináló képet láthattok, talán ezek még impresszívebb benyomást keltenek, és még többet mondanak... Ha esetleg valakinek még további kérdései vagy felvetései merülnek fel a témával kapcsolatban, akkor a Fórumon, a "Flatland Raider" topicban kérdezhet és hozzászólhat... Legvégül pedig, mindenkinek jó szórakozást kívánok, eme kis érdekességhez!
SYS "So many tombs...so little time...and the raiding never ends!" - 2002.11.24.